Abstract
The study aimed to investigate the relationship between students\' entry mode into the University of Ilorin and their academic performance. Two faculties, Education and Physical Science, were selected, and a total of seven departments were chosen: four from the Faculty of Physical Science (Zoology, Biochemistry, Statistics, and Mathematics) and three from the Faculty of Education (Guidance & Counseling, Education & Management, and Agricultural Education). A total of 45 students\' results were randomly selected from each department, comprising 15 from Remedial/Pre-degree, 15 from Jamb/UTME, and 15 from Direct Entry. Six null hypotheses were formulated and tested using various statistical tests such as Box’s M test, Shapiro Wilk test , Mardia test, MANOVA, and Hotelling T square, all at a 0.05 level of significance. The analysis revealed that there was no significant difference in the performance of students based on their mode of entry in all selected departments and between the faculties. However, the paper shows that students admitted through Direct Entry had the highest mean performance, indicating that they performed better than students admitted through Jamb/UTME and Remedial/Pre-Degree modes. The recommendation is for Nigerian universities to prioritize students entering through the Direct Entry program for admissions. This is because these students tend to exhibit more mature thinking and behavior, which would result in less stress for lecturers in the classrooms.
Abstract
الخلاصة: تهدف الدراسة إلى التحقيق في العلاقة بين طريقة دخول الطلاب إلى جامعة إيلورين وأدائهم الأكاديمي. تم اختيار كليتين ، التربية والعلوم الفيزيائية ، وتم اختيار ما مجموعه سبعة أقسام: أربعة من كلية العلوم الفيزيائية (علم الحيوان والكيمياء الحيوية والإحصاء والرياضيات) وثلاثة من كلية التربية (التوجيه والإرشاد ، التربية والإدارة ، والتعليم الزراعي). تم اختيار ما مجموعه 45 نتائج الطلاب عشوائيا من كل قسم ، بما في ذلك 15 من العلاج/ما قبل درجة ، 15 من جامب/أوتم ، و 15 من الدخول المباشر. تمت صياغة واختبار ست فرضيات فارغة باستخدام اختبارات إحصائية مختلفة مثل اختبار بوكس إم واختبار شابيرو ويلك واختبار مارديا ومانوفا وهوتلينج تي سكوير ، وكلها بمستوى 0.05 من الأهمية. وكشف التحليل أنه لا يوجد فرق كبير في أداء الطلاب بناء على طريقة دخولهم في جميع الأقسام المختارة وبين الكليات. ومع ذلك ، من الجدولين 4 و 7 ، من الواضح أن الطلاب المقبولين من خلال الدخول المباشر كان لديهم أعلى متوسط أداء ، مما يشير إلى أنهم أدوا أفضل من الطلاب المقبولين من خلال جامب/أوتم وطرق العلاج/ما قبل الدرجة. التوصية هي للجامعات النيجيرية إعطاء الأولوية للطلاب الذين يدخلون من خلال برنامج الدخول المباشر للقبول. وذلك لأن هؤلاء الطلاب يميلون إلى إظهار تفكير وسلوك أكثر نضجا ، مما قد يؤدي إلى تقليل الضغط على المحاضرين في الفصول الدراسية.