Abstract
The study aims to reveal the impact of information technology infrastructure in its dimensions (human component, hardware, software, database, communication networks) on the employee’s job performance through its contribution to improving his/her performance of the tasks assigned to him/her and specified in the job description. And engaging in contextual performance behaviors, as well as reducing his/her adverse behavioral performance, in order to improve job performance. The questionnaire was used for data collection and to confirm the existence of a relationship between the study variables. Depending on the disproportionate stratified sampling method, (420) questionnaires were distributed to employees in the General Company for Ports of Iraq, and (385) retrieved forms were analyzed using the statistical programs (SPSS. V.24; AMOS. V.24; and Excel 2010). The results showed there is an impact of the information technology infrastructure on improving job performance. The study recommended attention should be paid to the development of information technology infrastructure in line with the advantages it offers in improving the performance of the company's employees and thus, improving its general performance. The Limitations of the study lay in that it was limited to one of the public sector in Iraq. As practical implications, the results of the study that have been reached there is a need for development of information technology infrastructure, which will be reflected in improving job performance and thus raising the level of the company's overall performance.
Keywords
Human component
hardware
database
software
Abstract
تهدف الدراسة الى الكشف عن تأثير البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات بأبعادها (المكون البشري، المكونات المادية ، البرمجيات ، قاعدة البيانات ، شبكات الاتصال) في الأداء الوظيفي للموظف من خلال مساهمتها في تحسين ادائه للمهام المنوطة به والمحددة في الوصف الوظيفي ، والانخراط في سلوكيات الأداء السياقية كالتعاون مع الزملاء في العمل ، فضلاً عن التقليل من ادائه السلوكي المعاكس كالتغيب او التجاوز على الزملاء وغيرها للوصول الى تحسين الأداء الوظيفي. تم الاعتماد على استمارة الاستبيان للتأكد من وجود علاقة بين متغيري الدراسة . بالاعتماد على أسلوب العينة الطبقية غير المتناسبة تم توزيع ( 420 ) استمارة استبانة على الموظفين في الشركة العامة لموانئ العراق ، وتم تحليل (385) استمارة مسترجعة بأستخدام برامج ( SPSS. V.24 ; AMOS. V.24 ; Excel 2010 ) . واظهرت النتائج وجود تأثير للبنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات في تحسين الأداء الوظيفي . واوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتطوير البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات بما يتناغم مع ما تقدمه من ميزات في تحسين أداء موظفي الشركة ومن ثمَّ تحسين أدائها العام . وكانت محددات الدراسة تكمن في انها اقتصرت على شركة واحدة من شركات القطاع العام في العراق . الاثار العملية ان نتائج الدراسة التي تم التوصل اليها يمكن الإفادة منها من خلال تطوير البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات الامر الذي سينعكس على تحسين الأداء الوظيفي ومن ثمَّ رفع مستوى ألاداء العام للشركة .
Keywords
المكون البشري ، المكونات المادية ، قاعدة البي