Abstract
The goals of the study was to know about the effect of practice schedule (Raudom vs. Blocked ,constant vs. various)on learning som skills tennis.
The study investigate about the effect on motor program pland and transfer of learning.
Thsubjects were (48)students inrolled at sulaymamia College,They divided intor four groups, The first group was practice on Random, second one or Blocked, third one on constant and finelly: on various practice.
The results revealled that asignifient effect due to pratices on four skind of drills, The best one was the Ramdom practice, behind it the various pyactice on learning some skills in tennis.
The study investigate about the effect on motor program pland and transfer of learning.
Thsubjects were (48)students inrolled at sulaymamia College,They divided intor four groups, The first group was practice on Random, second one or Blocked, third one on constant and finelly: on various practice.
The results revealled that asignifient effect due to pratices on four skind of drills, The best one was the Ramdom practice, behind it the various pyactice on learning some skills in tennis.
Keywords
tennis
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على تأثير تدريبات التدخل التصنيفي والمنوع في تعلم بعض مهارات التنس للمبتدئين واختيار أفضلها في التأثير والتقصي عن سبب التأثير في خطة البرنامج الحركي وفي انتقال اثر التعلم.
(48) طالبا من المبتدئين في المرحلة الثالثة لكلية التربية الرياضية جامعة السليمانية للفصل الدراسي الأول 2009-2010 قسموا إلى أربعة مجاميع متساوية ، تمارس المجموعة الاولى تمارين التعلم بالأسلوب الثابت والثانية بالاسلوب المتغير والثالثة بالتمرين المتجمع والرابعة بالاسلوب العشوائي في تعلم مهارتي الضربتين الأرضيتين الامامية والخلفية بالتنس.
اظهرت النتائج عن وجود فروق معنوية في التأثير بين الاختبارات القبلية والبعدية وأن أفضل المجاميع في التعلم هي مجموعة التمرين العشوائي وتليها مجموعة التمرين المتغير ويوصي الباحثان بالتاكيد على استخدام التمرين العشوائي لتسهيل عملية نقل اثر التعلم بين المهارات ،واستخدام التمرين المتغير لتوسيع خطة البرامج الحركية.
(48) طالبا من المبتدئين في المرحلة الثالثة لكلية التربية الرياضية جامعة السليمانية للفصل الدراسي الأول 2009-2010 قسموا إلى أربعة مجاميع متساوية ، تمارس المجموعة الاولى تمارين التعلم بالأسلوب الثابت والثانية بالاسلوب المتغير والثالثة بالتمرين المتجمع والرابعة بالاسلوب العشوائي في تعلم مهارتي الضربتين الأرضيتين الامامية والخلفية بالتنس.
اظهرت النتائج عن وجود فروق معنوية في التأثير بين الاختبارات القبلية والبعدية وأن أفضل المجاميع في التعلم هي مجموعة التمرين العشوائي وتليها مجموعة التمرين المتغير ويوصي الباحثان بالتاكيد على استخدام التمرين العشوائي لتسهيل عملية نقل اثر التعلم بين المهارات ،واستخدام التمرين المتغير لتوسيع خطة البرامج الحركية.
Keywords
التنس