Abstract
Abstract
There is no doubt that the reader of kashaf paraphrase(Tafseer ) whose auther is Zemekhshari finds out the successive compositions of the proverb (If you said something ,I i`d say something else ), which forms a apparent semantic phenomenon that tackles the Quranic phraseology in a unique method referring to the depth of language and rhetoric. This phraseology shows us a process of relevance with al hajaj as it is a persuasive style and it isn`t hajaj )semantic persuasive discussion )between two or more people but hajaj between a person and himself ,hajaj between the author and his analysis. This style of AL-Zemekhshari forms al fanqala(argument ) ,it is a formulated structure from (If you said something ,I i`d say something else ),it is studied from its relation with internal hajaj ,so we conclude (AL-Fanqala(argument) between semantic and AL-Hajaj)
There is no doubt that the reader of kashaf paraphrase(Tafseer ) whose auther is Zemekhshari finds out the successive compositions of the proverb (If you said something ,I i`d say something else ), which forms a apparent semantic phenomenon that tackles the Quranic phraseology in a unique method referring to the depth of language and rhetoric. This phraseology shows us a process of relevance with al hajaj as it is a persuasive style and it isn`t hajaj )semantic persuasive discussion )between two or more people but hajaj between a person and himself ,hajaj between the author and his analysis. This style of AL-Zemekhshari forms al fanqala(argument ) ,it is a formulated structure from (If you said something ,I i`d say something else ),it is studied from its relation with internal hajaj ,so we conclude (AL-Fanqala(argument) between semantic and AL-Hajaj)
Abstract
مما لا شكَ فيه أن القارئ لتفسير الكشاَف للزمخشري تطالعُهَ تلك التراكيب المتوالية المتمثلة بمقولة (فإن قُلت َ: قلتُ ) والتي شكلت ظاهرةً دلاليةً بارزةً تناول صاحبها الأنساق القرآنية في أسلوبٍ منفردٍ يضرب في عمق اللغة والبلاغة . هذا الأسلوب أثار لدينا خاصية الربط بالحجاج بوصفهِ أسلوباً إقناعياً ولم يكن حجاجاً بين شخصين أو أكثر بل حجاجٌ بين المرء وذاته ،حجاجٌ بين المؤلف وتحليلهِ .
إن هذه المادة وآلية استخدامها لدى جار الله الزمخشري شكلت ما يسمى بالفنقلة بوصفها مصطلحاً منحوتاً من التركيب ( فإن قلتَ : قلتُ ) دُرِسَتْ من خلال علاقتها بالحجاج الذاتي أو الداخلي وقد أفضيا إلى هذا البحث الموسوم بـ (الفنقلة بين الدلالة والحجاج) .
إن هذه المادة وآلية استخدامها لدى جار الله الزمخشري شكلت ما يسمى بالفنقلة بوصفها مصطلحاً منحوتاً من التركيب ( فإن قلتَ : قلتُ ) دُرِسَتْ من خلال علاقتها بالحجاج الذاتي أو الداخلي وقد أفضيا إلى هذا البحث الموسوم بـ (الفنقلة بين الدلالة والحجاج) .