Abstract
The research consisted of two sections and
a conclusion in which the results,
recommendations and proposals were
mentioned. The first section was entitled:
Introduction to the research, in which the
researcher presented the problem of the
research, its importance and its objectives,
including: defining the fight against
violence against men in Islamic
educational thought, and relied within the
limits of the research on the texts of the
Holy Qur’an and the Prophet (may God
bless him and grant him peace). May God
bless him and his family and grant them
peace) and his family (peace be upon
them), relying on the analytical approach
for the purpose of achieving the goals.
Then the study concluded by clarifying the
concepts contained in the title. The second
section was devoted to revealing the fight
against violence against men in Islamic
educational thought. Among the results
were:
1. Islamic educational thought opposes
forms of violence against men - even nonMuslims - and its causes, times and
situations. Such as: verbal, psychological,
sexual, health, physical, economic,
religious, family, social, political and other
violence, whether it is from the individual
himself or from other members of society
or from the state, whether in peace or war.
2. Islam gave the man the right to marry
more than one wife, and gave him the right
to be jealous of his wife and make her a
part of faith. It did not give these rights to
women, and explained the wisdom of these
rulings.
3. Islamic educational thought is based on
justice between men and women. Just as he
opposed violence against men, he also
opposed it against women
a conclusion in which the results,
recommendations and proposals were
mentioned. The first section was entitled:
Introduction to the research, in which the
researcher presented the problem of the
research, its importance and its objectives,
including: defining the fight against
violence against men in Islamic
educational thought, and relied within the
limits of the research on the texts of the
Holy Qur’an and the Prophet (may God
bless him and grant him peace). May God
bless him and his family and grant them
peace) and his family (peace be upon
them), relying on the analytical approach
for the purpose of achieving the goals.
Then the study concluded by clarifying the
concepts contained in the title. The second
section was devoted to revealing the fight
against violence against men in Islamic
educational thought. Among the results
were:
1. Islamic educational thought opposes
forms of violence against men - even nonMuslims - and its causes, times and
situations. Such as: verbal, psychological,
sexual, health, physical, economic,
religious, family, social, political and other
violence, whether it is from the individual
himself or from other members of society
or from the state, whether in peace or war.
2. Islam gave the man the right to marry
more than one wife, and gave him the right
to be jealous of his wife and make her a
part of faith. It did not give these rights to
women, and explained the wisdom of these
rulings.
3. Islamic educational thought is based on
justice between men and women. Just as he
opposed violence against men, he also
opposed it against women
Keywords
combating violence against men.
Islamic educational thought
Abstract
تكون البحث من مبحثين وخاتمة ذكرت فيها
النتائج والتوصيات والمقترحات، جاء المبحث
األول بعنوان: التعريف بالبحث، عرض فيه
الباحث مشكلة البحث وأهميته وأهدافه التي
منها: ف مناهضة العنف ضد الرجال
ّ
تعر في
الفكر التربوي اإلسالمي، واعتمد في حدود
البحث على نصوص القرآن الكريم والنبي )صلى
اهلل عليه وآله وسلم( وأهل بيته )عليهم السالم(،
معتمدا على المنهج التحليلي لغرض تحقيق
األهداف، ثم ختم المبحث بتوضيح المفاهيم
الواردة في العنوان، واختص المبحث الثاني
بالكشف عن مناهضة العنف ضد الرجال في
الفكر التربوي اإلسالمي، وكانت من النتائج:
1 .إن الفكر التربوي اإلسالمي ناهض أشكال
العنف ضد الرجال – حتى غير المسلمين -
وأسبابه وأوقاته وحاالته؛ مثل: العنف اللفظي،
و النفسي، والجنسي، و الصحي، والجسدي،
و االقتصادي، والديني، واألسري، واالجتماعي،
والسياسي وغيره، سواء أكان من الفرد نفسه أم
من غيره من أفراد المجتمع أم من الدولة في
السلم كان أو الحرب.
2 .إن اإلسالم أعطى الحق للرجل بالزواج بأكثر
من زوجة، وأعطاه الحق بالغيرة على زوجته
وجعلها من اإليمان، ولم يع ِط هذه الحقوق للم أرة،
وبين الحكمة من هذه األحكام.
3 .إن الفكر التربوي اإلسالمي قائم على العدالة
بين الرجال والنساء؛ فكما ناهض العنف ضد
الرجال، ناهضه ضد النساء.
النتائج والتوصيات والمقترحات، جاء المبحث
األول بعنوان: التعريف بالبحث، عرض فيه
الباحث مشكلة البحث وأهميته وأهدافه التي
منها: ف مناهضة العنف ضد الرجال
ّ
تعر في
الفكر التربوي اإلسالمي، واعتمد في حدود
البحث على نصوص القرآن الكريم والنبي )صلى
اهلل عليه وآله وسلم( وأهل بيته )عليهم السالم(،
معتمدا على المنهج التحليلي لغرض تحقيق
األهداف، ثم ختم المبحث بتوضيح المفاهيم
الواردة في العنوان، واختص المبحث الثاني
بالكشف عن مناهضة العنف ضد الرجال في
الفكر التربوي اإلسالمي، وكانت من النتائج:
1 .إن الفكر التربوي اإلسالمي ناهض أشكال
العنف ضد الرجال – حتى غير المسلمين -
وأسبابه وأوقاته وحاالته؛ مثل: العنف اللفظي،
و النفسي، والجنسي، و الصحي، والجسدي،
و االقتصادي، والديني، واألسري، واالجتماعي،
والسياسي وغيره، سواء أكان من الفرد نفسه أم
من غيره من أفراد المجتمع أم من الدولة في
السلم كان أو الحرب.
2 .إن اإلسالم أعطى الحق للرجل بالزواج بأكثر
من زوجة، وأعطاه الحق بالغيرة على زوجته
وجعلها من اإليمان، ولم يع ِط هذه الحقوق للم أرة،
وبين الحكمة من هذه األحكام.
3 .إن الفكر التربوي اإلسالمي قائم على العدالة
بين الرجال والنساء؛ فكما ناهض العنف ضد
الرجال، ناهضه ضد النساء.
Keywords
الرجال.
الفكر التربوي الاسلامي ، مناهضة العنف