Abstract
This research presents theoretical and empirical framework about topic of Customer Citizenship Behavior (CCB) by showing and discussion of its intellectual opinions. The current research attempts to measure practice level of customer citizenship by using scale of (Groth, 2005) which includes three dimensions are (Recommendations, Helping other customers and Providing feedback). With data collected from sample of (97) customers in one of branch Islamic bank of (CIMB) in Malaysia. This research used set from appropriate statistic tools such as mean, standard deviation, Cronback Alfa and confirmatory factor analysis (CFA). According to findings OF research, the author formulated number from recommendations. These recommendations included set from practices which helps research's organization in enhancing customer citizenship behavior.
Keywords
Citizenship customer behavior
the Islamic Bank
Abstract
يسعى البحث إلى تقديم إطار نظري وتطبيقي عن موضوع سلوك مواطنة الزبون (Customer Citizenship Behavior) متضمناً اهم الاراء التي طرحت عن مفهوم هذا الموضوع واهم ابعاده ومحدداته. ويحاول ايضاً ان يقيس مستوى ممارسة هذا السلوك باستخدام مقياس (Groth, 2005) الذي يضم ثلاثة ابعاد هي (التوصيات وتقديم المساعدة للزبائن الاخرين وتقديم التغذية العكسية) لدى عينة من زبائن احد فروع مصرف (CIMB) الاسلامي في ماليزيا باستخدام عدد من الادوات الاحصائية المناسبة كالمتوسط الحسابي والانحراف المعياري والتحليل العاملي التوكيدي ومعامل كرونباخ الفا. ويقدم البحث في ضوء النتائج التي ظهرت مجموعة من الاستناجات التي صيغ في ضوءها عدد من التوصيات التي تهدف الى تحسين ممارسة ابعاد سلوك مواطنة الزبون.
Keywords
مواطنة الزبون ، السلوك ، المصرف الاسلامي