Abstract
This model of the model study of the first place "a model based on the theory of social constructive learning." Whereas, the researcher used the exploration and investigation model based on constructive learning to support the students ’academic achievement. In addition, the researcher did assumed “no statistically significant differences” the average scores achieved by the “experimental group” that were studied following a model based on the theory of social constructivist learning” and the average scores achieved by the traditional“ control group ”in educational attainment at the level ( 0.05 = α). I condemn the experimental edition National education, which consists of (70) students from secondary schools affiliated to its general term in Nineveh governorate for the "third intermediate" class, which are divided equally into the "experimental group", and the (b) section, which is the "control group" “Experimental group test results,” the researcher presented in this study.
Keywords
Kut University College Journal for Humanitarian Science
Abstract
تهدف هذه الدراسة للتحقق من الأثر الذي ينتج عن استخدام "انموذج قائم على نظرية التعلم البنائي الاجتماعي" على تحصيل الطلبة في مادة التاريخ وعلى حب الاستطلاع التاريخي على مجموعة من طلبة الصف "الثالث المتوسط". حيث أن الباحثة استخدمت انموذج الاكتشاف والاستقصاء القائم على التعلم البنائي وذلك لدعم التحصيل الدراسي لدى الطلبة. فضلا عن ذلك قامت الباحثة بافتراض "عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية" بين متوسط الدرجات التي حققتها "المجموعة التجريبية" التي دُرست باتباع انموذج قائم على نظرية "التعلم البنائي الاجتماعي" ومتوسط الدرجات التي حققتها "المجموعة الضابطة" التي درست باتباع الأسلوب التّقليدي في التحصيل العلمي عند المستوى (0.05=α). نهجت الباحثة المنهج التجريبي لدراسة الأثر المرجو، واختيرَ التصميمُ التجريبيُ لدراسة الأثر المرجو الذي يتكون من "المجموعة التّجريبية" و"المجموعة الضابطة". وتألفت العينة التي طبق عليها هذا البحث من (70) طالبا من المدارس المتوسطة التابعة لمديرية التربية العامة في محافظة نينوى للصف "الثالث المتوسط"، تم ّتقسيمهم بالتساوي على الشعبة (أ) وهي "المجموعة التّجريبية"، والشعبة (ب) وهي "المجموعة الضابطة"، أظهرت نتائج الاختبار ان "المجموعة التجريبية"، قد تميزت على "المجموعةِ الضابطةِ"، وقدمت الباحثة في هذه الدراسة عددا من الاستنتاجاتِ والتوصياتِ والمقترحاتِ.
Keywords
نظرية التعلم البنائي الاجتماعي، التحصيل الدراسي، حب الاستطلاع التاريخي