Abstract
The attempt to monitor the phenomenon of hijab in women’s poetry in the pre-Islamic era reveals her psychological attitude towards it, and shows the extent of her love for it and her pride in it, or her distaste for it. Then We followed the phenomenon of unveiling ( non- Hijab) which is formed by the opposite of the phenomenon of the veil ( Hijab) is a function that depended on customs and traditions in the pre-Islamic society, and due to the expansion of the term veil ( Hijab) and its ramifications in its linguistic concept as a sign of concealment, prevention and prevention, The research fell into two sections, the first section is Hijab worn and the second part deals with non-wear Hijab and explaining the impact of these two types in enriching the images of the veil and its implications, and demonstrating the ability of this poetry to carry the meanings of the veil ( Hijab) and its goals that were launched by pre-Islamic poets as expressing the aspirations of Arab women and their desires for chastity and purity while living in security and peace.
The research reached the highest value that a woman’s Hijab enjoys with and what it can do to the other ( the man), as it turned out that the woman was not the only one pays attention to chastity, but rather shared it in that man, as it was a common demand between them despite the existence of studies and research indicating the marginalization and permissibility of women in that advanced period of time.
The research reached the highest value that a woman’s Hijab enjoys with and what it can do to the other ( the man), as it turned out that the woman was not the only one pays attention to chastity, but rather shared it in that man, as it was a common demand between them despite the existence of studies and research indicating the marginalization and permissibility of women in that advanced period of time.
Keywords
Covering
non-wearing Hijab
Wearing Hijab
Abstract
إنَّ محاولة رصد ظاهرة الحجاب في شعر المرأة في العصر الجاهلي تكشف عن موقفها النفسي منه ، وبيان مدى حبها له واعتزازها به، أو نفورها منه، ومن ثم تتبعنا ظاهرة السفور التي تتشكل بالضد من ظاهرة الحجاب بوصفها دالة ارتهنت بالأعراف والتقاليد في المجتمع الجاهلي.
ونظرًا لاتساع مصطلح الحجاب وتشعبه في مفهومه اللغوي بوصفه دالاً على الستر والمنع والحيلولة، قسمنا البحث الى مبحثين، تناول المبحث الأول: الحجاب الملبوس، فيما تناول المبحث الثاني: الحجاب غير الملبوس، وبيان أثر هذين النوعين في إثراء صور الحجاب ومدلولاته، وإظهار قدرة هذا الشعر على حمل معاني الحجاب وأهدافه التي تنشدها الشواعر الجاهليات بوصفهن المعبرات عن طموح المرأة العربية ورغباتها في العفة والطهارة مع العيش بآمن وسلام.
توصل البحث الى القيمة العليا التي يتمتع بها حجاب المرأة وما يمكن أن يحدثه عند الآخر (الرجل)، إذ تبينَ أن المرأة لم تكن وحدها حريصة على الستر والعفاف، بل شاركها في ذلك الرجل، فقد كان مطلباً مشتركاً بينهما على الرغم من وجود دراسات وأبحاث تشير إلى تهميش المرأة وإباحيتها في تلك الفترة المتقدمة من الزمن.
ونظرًا لاتساع مصطلح الحجاب وتشعبه في مفهومه اللغوي بوصفه دالاً على الستر والمنع والحيلولة، قسمنا البحث الى مبحثين، تناول المبحث الأول: الحجاب الملبوس، فيما تناول المبحث الثاني: الحجاب غير الملبوس، وبيان أثر هذين النوعين في إثراء صور الحجاب ومدلولاته، وإظهار قدرة هذا الشعر على حمل معاني الحجاب وأهدافه التي تنشدها الشواعر الجاهليات بوصفهن المعبرات عن طموح المرأة العربية ورغباتها في العفة والطهارة مع العيش بآمن وسلام.
توصل البحث الى القيمة العليا التي يتمتع بها حجاب المرأة وما يمكن أن يحدثه عند الآخر (الرجل)، إذ تبينَ أن المرأة لم تكن وحدها حريصة على الستر والعفاف، بل شاركها في ذلك الرجل، فقد كان مطلباً مشتركاً بينهما على الرغم من وجود دراسات وأبحاث تشير إلى تهميش المرأة وإباحيتها في تلك الفترة المتقدمة من الزمن.
Keywords
الستر، الحجاب الملبوس، الحجاب غير الملبوس.