Abstract
There is no text or phrase in the book (AL- Muqdemaa) of Ibn Khaldun (1406 AD) provided only in favor of the nature of the war and philosophy (origin, types and causes and legitimacy of its essence in human nature), and this is what we find in any statement by this thinker by criticizing the historical story and news and the realization The mind of them, until the emergence of the state and the emergence of the nationalities, and the subsequent human civilization from the Bedouin to the civilization and the collapse of the state later when the annihilation of old age by historical imperative, the introduction of Ibn Khaldun is another book in the war and war and the origin of the war, The state and the human society are the same The pillar of conflict and prevail over the existence of scruples aggression pushes each other. So that his obsession was captured in this subject strongly, so I can say that Ibn Khaldun is a war philosopher par excellence.
Abstract
ما من نص أو جملة قيلت في كتاب المقدمة لابن خلدون (1406م) إلا وتصب في صالح طبيعة الحرب وفلسفتها (أصلها، وأنواعها وأسباب ومشروعية قيامها وجوهريتها في الطبع الإنساني)، وهذا ما نجده في أي عبارة قالها هذا المفكر من خلال نقده الرواية التاريخية والخبر وإعمال العقل فيهما، حتى نشأة الدولة وقيامها بالعصبيات، وما يتلوها من العمران البشري عن البداوة إلى الحضارة وانهيار الدولة فيما بعد حين تبلغ الفناء والشيخوخة بحكم الحتم التاريخي، فمقدمة ابن خلدون هي بتعبير آخر كتاب في الحرب وعن الحرب وأصل الحرب، إذ يعتقد جازما أن أصل قيام الدولة والاجتماع البشري إنما هو قائم على دعامة التنازع والغلبة بوجود وازع يدفع عدوان بعضهم بعضاً. حتى أن هاجسه كان مأسورا في هذا الموضوع بقوة، ولهذا استطيع القول أن ابن خلدون هو فيلسوف الحرب بامتياز.