Abstract
The goal of the current research is to identify the reality of the professional and scientific level of an adult teacher in Syria, specify the necessary skills for an adult teacher, and build a proposed of an adult teacher preparation program in the faculties of education in Syrian universities. The researcher used the analytical descriptive approach to answer the research questions.
The research procedure was limited on a random sample of employees in the field of adult education.
Those employees include teachers, mentors and educational officials in the departments of education in Syria. The research tools were a questionnaire to identify the reality of them.
The research procedure was limited on a random sample of employees in the field of adult education.
Those employees include teachers, mentors and educational officials in the departments of education in Syria. The research tools were a questionnaire to identify the reality of them.
Abstract
هدف البحث الحالي التعرف على واقع المستوى المهني والعلمي لمعلم الكبار في سورية وتحديد الكفايات اللازمة لمعلم الكبار ووضع برنامج إعداد معلم الكبار في كليات التربية بالجامعات السورية,وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي للإجابة عن أسئلة البحث,وقد اقتصر تطبيق البحث على عينة عشوائية من العاملين في ميدان تعليم الكبار(معلمين وموجهين ومسؤولين تربويين في مديريات التربية في سورية وكانت أدوات البحث استبانة للتعرف على واقع المستوى المهني والعلمي للمعلمين القائمين على تعليم الكبار وبناء عليها تم وضع قائمة بالكفايات اللازمة لمعلمي الكبار من خلال نتائج الاستبانة.