Abstract
Cybersecurity awareness plays a vital role in protecting individuals and organizations from cyber-attacks. The research aims to evaluate the level of awareness of cybersecurity and the readiness of the study-community at the College of Administration and Economics/ University of Mosul to take actions that would prevent or reduce electronic risks and cyber-attacks. The study adopted the descriptive analytical method. A questionnaire survey was used to collect data for this study. The sample size was 100 respondents distributed between teachers and employees with different academic qualifications and years of service. Several statistical methods were used to analyze the data, such as arithmetic means and standard deviations to determine the level of awareness of cybersecurity among the answers of the sample studied, and to conduct One-Way ANOVA tests between the variables of the study and determine the differences in the level of awareness of cybersecurity between groups of one variable. The study concluded that there is a good level of awareness of cybersecurity and electronic safety among the members of the College of Administration and Economics at the University of Mosul. The results of the variance analysis showed that there are no statistically significant differences in the level of awareness of cybersecurity among the college’s members due to the variables of gender, class, academic qualification and years of service.
Keywords
cyber-attacks
cybersecurity
Abstract
يلعب الوعي بالأمن السيبراني دورًا حيويًا في حماية الأفراد والمؤسسات من الهجمات السيبرانية. يهدف البحث الى تقييم مستوى الوعي بالأمن السيبراني ومدى استعداد مجتمع الدراسة في كلية الإدارة والاقتصاد/ جامعة الموصل لاتخاذ الإجراءات التي من شأنها منع او الحد من المخاطر الالكترونية والهجمات السيبرانية. اعتمدت الدراسة الأسلوب الوصفي التحليلي، تم استخدام استمارة استبيان لجمع البيانات والمعلومات الخاصة بالدراسة، وكان حجم العينة 100 مستجيب موزعين بين تدريسين وموظفين بمؤهل علمي وسنوات خدمة مختلفة. واستخدمت عدة اساليب احصائية لتحليل البيانات، كالأوساط الحسابية والانحرافات المعيارية لمعرفة مستوى الوعي بالأمن السيبراني بين إجابات العينة المبحوثة، وأجراء اختبارات تحليل التباين الأحادي One Way ANOVA بين متغيرات الدراسة وتشخيص مستوى الفروقات بمستوى الوعي بالأمن السيبراني بين مجموعات المتغير الواحد. خلصت الدراسة الى انه يوجد وعي بمستوى جيد بالأمن السيبراني وإجراءات السلامة الالكترونية بين منتسبي كلية الإدارة والاقتصاد في جامعة الموصل، كذلك كانت نتائج تحليل التباين الأحادي بانه لا توجد فروقات معنوية ذو دلالة إحصائية بمستوى الوعي بالأمن السيبراني بين منتسبي الكلية تعزى الى متغيرات الجنس والصفة والمؤهل العلمي وسنوات الخدمة.
Keywords
الامن السيبراني، الهجمات السيبرانية