Abstract
Sadr al-Din Shirazi was not the
first philosopher to discuss the
issue of existence, but he was able
to build a new trend of philosophy
of existence and the theory of a
complete and unique in a different
and unique and characterized by
creativity and renewal after the
Rashdip and through the history of
Islamic philosophy and he raised
this issue radically different from
the mainstream and Al-Sinawi
has used the theory of existence
in all philosophical issues. The
concept of existence in Shirazi is
one of the most obvious and most
obvious concepts. It does not need
to explain its meaning or explain
its meaning or reality. The Shirazi
does not accept the definition and
everything is known to exist Since
transcendental wisdom is based on
the mysticism, the Qur’an and the
proof, it makes it distinct from the
school of contentment through the
level of the content of each based
on the mental evidence and proof
and depends on the witnesses and
the revelation and difference that
we observe at Ibn Sina despite
his writings but extensive effects
And the witnesses in his writings,
but we find the difference in
the transcendental wisdom
depends on the witnesses and
the disclosure and evidence and
mental evidence and what we note
in the introduction to his book the
basic transcendental wisdom in
the four books of the mind, which
is really a complete philosophical
Encyclopedia This book on the
basic rules Which relies on these
elements and that it uses the word
shield to talk about the integration
of proof of mental witnesses, as
the disclosure and the mind lead
the person towards the truth and
accurate knowledge accurate
first philosopher to discuss the
issue of existence, but he was able
to build a new trend of philosophy
of existence and the theory of a
complete and unique in a different
and unique and characterized by
creativity and renewal after the
Rashdip and through the history of
Islamic philosophy and he raised
this issue radically different from
the mainstream and Al-Sinawi
has used the theory of existence
in all philosophical issues. The
concept of existence in Shirazi is
one of the most obvious and most
obvious concepts. It does not need
to explain its meaning or explain
its meaning or reality. The Shirazi
does not accept the definition and
everything is known to exist Since
transcendental wisdom is based on
the mysticism, the Qur’an and the
proof, it makes it distinct from the
school of contentment through the
level of the content of each based
on the mental evidence and proof
and depends on the witnesses and
the revelation and difference that
we observe at Ibn Sina despite
his writings but extensive effects
And the witnesses in his writings,
but we find the difference in
the transcendental wisdom
depends on the witnesses and
the disclosure and evidence and
mental evidence and what we note
in the introduction to his book the
basic transcendental wisdom in
the four books of the mind, which
is really a complete philosophical
Encyclopedia This book on the
basic rules Which relies on these
elements and that it uses the word
shield to talk about the integration
of proof of mental witnesses, as
the disclosure and the mind lead
the person towards the truth and
accurate knowledge accurate
Abstract
يعدُ البحث عن العلة و المعلول من
الابحاث الفلسفية المهمة جدا و من
المؤكد ان العلية و المعلولية تعد من
اوضاع نفس الموجود با أنه موجود
، و تعد العلة و المعلول من اقسام
الفلسفة المهمة التي لها وجود و دور
اساسي في العملية الفلسفية .
ان الوجود الفلسفي بدوره ينشطر الى
شطرين العلة و المعلول إذ ان العلة
هي اليء الذي يحصل و يكون و
يتكون من وجوده وجود شيء آخر و
في حال انعدامه ينعدم بعدمه فهي ما
ينبغي ان يوجد الي و يمتنع بعدم
وجودها و اما المعلول هو ما يكون
و يحصل و يجب بوجود شيء آخر و
يمتنع ذلك اليء بعدمه او عدم
شيء منه ، و تعد مفاهيم العلة و
المعلول من المفاهيم الفلسفية و ليس
من المفاهيم الماهوية و انا تعدٌ من
المعقولات الثانية الفلسفية و ليس
من المعقولات الاولى و العلة هي
المعنى الذي يكون علة ليء اخر
و بنفس الان يكون معلولاً في علاقة
اخرى .
إذ تعد الموجود المتعلق بالموجود
الاخر و لا يتحقق بدون هذا الموجود
و لا يكون له وجود الا بظل هذا
الموجود باسم « المعلول « في حن
يطلق عى الطرف التعلق الاخر
باسم ) العلة (.
الابحاث الفلسفية المهمة جدا و من
المؤكد ان العلية و المعلولية تعد من
اوضاع نفس الموجود با أنه موجود
، و تعد العلة و المعلول من اقسام
الفلسفة المهمة التي لها وجود و دور
اساسي في العملية الفلسفية .
ان الوجود الفلسفي بدوره ينشطر الى
شطرين العلة و المعلول إذ ان العلة
هي اليء الذي يحصل و يكون و
يتكون من وجوده وجود شيء آخر و
في حال انعدامه ينعدم بعدمه فهي ما
ينبغي ان يوجد الي و يمتنع بعدم
وجودها و اما المعلول هو ما يكون
و يحصل و يجب بوجود شيء آخر و
يمتنع ذلك اليء بعدمه او عدم
شيء منه ، و تعد مفاهيم العلة و
المعلول من المفاهيم الفلسفية و ليس
من المفاهيم الماهوية و انا تعدٌ من
المعقولات الثانية الفلسفية و ليس
من المعقولات الاولى و العلة هي
المعنى الذي يكون علة ليء اخر
و بنفس الان يكون معلولاً في علاقة
اخرى .
إذ تعد الموجود المتعلق بالموجود
الاخر و لا يتحقق بدون هذا الموجود
و لا يكون له وجود الا بظل هذا
الموجود باسم « المعلول « في حن
يطلق عى الطرف التعلق الاخر
باسم ) العلة (.