Abstract
The study is aiming at identifying the difficulties face teaching stuff in teaching the selective subject in literature , identifying difficalties face first class students in Arabic language departments in Basic Education colleges in studying the selective subject in literature under the previons mentioned difficulties .
For the purpose of completing the research , the researcher has prepared the tool represented in two questionnaires , the first one consists of ( 63 ) items distributed under ( objectives , teacers , Curricula names , teaching methods , student and evaluation methods ) they are applied on teaching staff . the second questionnaire consists of ( 61 ) items distributed under ( objectives , Curricula names , teaching meethods , evaluation methodys and students ) , they are applied on students .
After confirming of the questionnaires validty , they are applied on two essential samples constituted of (13 ) teaching staff , ( 95 ) stdents , and varions statistic technigues are applied to deala with research tools and reach the results , these are :-
- pearson correlation coefficient .
- weighted medium .
- percentaye .
- the meen .
The researcher has come out into identifying the difficulties of teaching and studying the seclective subject in literature in different fields , and he has recommended the following
For the purpose of completing the research , the researcher has prepared the tool represented in two questionnaires , the first one consists of ( 63 ) items distributed under ( objectives , teacers , Curricula names , teaching methods , student and evaluation methods ) they are applied on teaching staff . the second questionnaire consists of ( 61 ) items distributed under ( objectives , Curricula names , teaching meethods , evaluation methodys and students ) , they are applied on students .
After confirming of the questionnaires validty , they are applied on two essential samples constituted of (13 ) teaching staff , ( 95 ) stdents , and varions statistic technigues are applied to deala with research tools and reach the results , these are :-
- pearson correlation coefficient .
- weighted medium .
- percentaye .
- the meen .
The researcher has come out into identifying the difficulties of teaching and studying the seclective subject in literature in different fields , and he has recommended the following
Abstract
سعى البحث الحالي إلى تحقيق ما يأتي :
1ـ كشف الصعوبات التي تواجه التدريسيين في تدريسهم مادة المنتخب من الأدب .
2 ـ كشف الصعوبات التي تواجه طلبة المرحلة الأولى من أقسام اللغة العربية في كليات التربية الأساسية في دراستهم مادة المنتخب من الأدب .
3 ـ بناء برنامج لمادة المنتخب من الأدب في ضوء تلك الصعوبات .
ولأجل إتمام البحث اتخذ الباحثان عدة خطوات وصولا إلى كشف الصعوبات وبناء البرنامج في ضوئها ، وتتمثل هذه الخطوات بالآتي :
ـ أعدّ الباحثان أداة البحث المتمثلة بالاستبانتين وقد تكونت الأولى منهما من ( 63 ) فقرة موزعة على مجالات ( الأهداف ، والتدريسيين ، والمفردات ، وطرائق التدريس ، والطلبة ، وأساليب التقويم ) والتي طُبّقت على التدريسيين ، وتكونت الثانية منهما من ( 61 ) فقرة موزعة على مجالات ( الأهداف ، والمفردات ، وطرائق التدريس ، وأساليب التقويم ، والطلبة ) والتي طُبّقت على الطلبة .
ـ وبعد التأكد من صدق الاستبانتين وثباتهما طبّقاهما على عينتي البحث الأساسيتين المكونتين من ( 13 ) تدريسيا وتدريسية ، و ( 95 ) طالبا وطالبة .
ـ استعمل الباحثان عددا من الوسائل الإحصائية للتعامل مع معطيات أداتي البحث وصولا إلى النتائج وهذه الوسائل :
* معامل ارتباط بيرسون .
* الوسط المرجح .
* الوزن المئوي .
* الوسط الحسابي .
ـ وقد توصّل الباحثان عن طريق أداتي البحث إلى الكشف عن وجود صعوبات في تدريس مادة المنتخب من الأدب ودراستها ، وفي مجالات مختلفة .
1ـ كشف الصعوبات التي تواجه التدريسيين في تدريسهم مادة المنتخب من الأدب .
2 ـ كشف الصعوبات التي تواجه طلبة المرحلة الأولى من أقسام اللغة العربية في كليات التربية الأساسية في دراستهم مادة المنتخب من الأدب .
3 ـ بناء برنامج لمادة المنتخب من الأدب في ضوء تلك الصعوبات .
ولأجل إتمام البحث اتخذ الباحثان عدة خطوات وصولا إلى كشف الصعوبات وبناء البرنامج في ضوئها ، وتتمثل هذه الخطوات بالآتي :
ـ أعدّ الباحثان أداة البحث المتمثلة بالاستبانتين وقد تكونت الأولى منهما من ( 63 ) فقرة موزعة على مجالات ( الأهداف ، والتدريسيين ، والمفردات ، وطرائق التدريس ، والطلبة ، وأساليب التقويم ) والتي طُبّقت على التدريسيين ، وتكونت الثانية منهما من ( 61 ) فقرة موزعة على مجالات ( الأهداف ، والمفردات ، وطرائق التدريس ، وأساليب التقويم ، والطلبة ) والتي طُبّقت على الطلبة .
ـ وبعد التأكد من صدق الاستبانتين وثباتهما طبّقاهما على عينتي البحث الأساسيتين المكونتين من ( 13 ) تدريسيا وتدريسية ، و ( 95 ) طالبا وطالبة .
ـ استعمل الباحثان عددا من الوسائل الإحصائية للتعامل مع معطيات أداتي البحث وصولا إلى النتائج وهذه الوسائل :
* معامل ارتباط بيرسون .
* الوسط المرجح .
* الوزن المئوي .
* الوسط الحسابي .
ـ وقد توصّل الباحثان عن طريق أداتي البحث إلى الكشف عن وجود صعوبات في تدريس مادة المنتخب من الأدب ودراستها ، وفي مجالات مختلفة .