Abstract
Our present era is characterized by many social and psychological variables and influences that leave direct or indirect side effects on the student and thus affect his academic performance. There are many factors that can affect the student's performance at all levels, including elementary, middle, and preparatory, and even at the university performance level. Among these factors are psychological and social factors and factors related to the student's home environment. In this research, some of these factors were studied and the possibility of knowing the extent of their impact on the student's academic performance. These factors and variables and the extent of their impact were studied through the statistical method known as Canonical Correlation Analysis, which is defined as the correlation that determines the relationship between two groups of variables by searching for the linear combination of the original variables that have the highest correlation, and this correlation is chosen so that it is orthogonal (i.e. not related) to other correlations. Here, the orthogonal correlation was used to study the relationship that links two groups of variables, namely group Xij, which represents the variables that represent the psychological and social state and the variables that are related to the student's home environment, and group Yij, which represents the student's grades in a group of subjects that he studies. Important conclusions were reached for those interested in the level of student performance and the possibility of raising His level and performance in the future.
Abstract
يتميز عصرنا الحاضر بالكثير من المتغيرات والتأثيرات الاجتماعية والنفسية والتي تترك آثارا جانبية بشكل مباشر أو غير مباشر على الطالب وبالتالي تؤثر على أدائه الدراسي وهناك العديد من العوامل التي يمكن أن تؤثر على أداء الطالب في جميع المراحل منها الابتدائية والمتوسطة والاعداية وحتى على مستوى الأداء الجامعي ، من هذه العوامل العوامل النفسية والاجتماعية والعوامل التي ترتبط بالبيئة البيتية للطالب, ففي هذا البحث تم دراسة بعض هذه العوامل وإمكانية معرفة مدى تأثيرها على أداء الطالب الدراسي حيث تم دراسة تلك العوامل والمتغيرات ومدى تأثيرها من خلال الأسلوب الإحصائي المعروف بتحليل الارتباط القويم Canonical Correlation Analysis والذي يعرف بأنه الارتباط الذي يحدد العلاقة بين مجموعتين من المتغيرات وذلك من خلال البحث عن التركيبة الخطية للمتغيرات الأصلية والتي تمتلك أعلى ارتباط , وان هذا الارتباط يتم اختياره بحيث يكون متعامدا (أي غير مرتبط) مع الارتباطات الأخرى, وهنا تم استخدام الارتباط القويم لدراسة العلاقة التي تربط مجموعتين من المتغيرات وهما المجموعة Xij والتي تمثل المتغيرات التي تمثل الحالة النفسية والاجتماعية والمتغيرات التي ترتبط ببيئة البيت للطالب, والمجموعة Yij والتي تمثل درجات الطالب في مجموعة من المواد التي يدرسها.، وقد تم التوصل إلى استنتاجات مهمة للذين يهتمون بمستوى أداء الطالب وإمكانية رفع مستواه وأدائه في المستقبل .