Abstract
Studies have shown that happy childhood, including primary childhood, leads to a brilliant future and success for the nation, while children are exposed to behavior disorders that lead them to different patterns that later affect their future, and hence the future of their homelands.
Hence, there is a need to introduce small games to suit the abilities and levels of primary school students who are characterized by hyperactivity, based on empirically recognizing how effective it is in guiding, mitigating or tackling this phenomenon. The steps taken in this research and the results that can be achieved in this experiment, progress is a modest model that may help primary school teachers in how to benefit from teaching methods in dealing with some of the negative phenomena that accompany the educational process in school, especially hyper movement or hyperactivity. The experimental approach was used in a method (one group with pre and post-test) to suit the nature of the problem to be solved
Hence, there is a need to introduce small games to suit the abilities and levels of primary school students who are characterized by hyperactivity, based on empirically recognizing how effective it is in guiding, mitigating or tackling this phenomenon. The steps taken in this research and the results that can be achieved in this experiment, progress is a modest model that may help primary school teachers in how to benefit from teaching methods in dealing with some of the negative phenomena that accompany the educational process in school, especially hyper movement or hyperactivity. The experimental approach was used in a method (one group with pre and post-test) to suit the nature of the problem to be solved
Keywords
for students
hyperactivity
Small games
Abstract
لقد أثبتت الدراسات ان الطفولة السعيدة ومنها طفولة المرحلة الابتدائية تؤدي الى مستقبل باهر ونجاح للامة في حين تعرض الاطفال الى اضطرابات سلوكية تؤدي بهم الى انماط مختلفة تترك فيما بعد اثارها على مستقبلهم ومن ثمة على مستقبل اوطانهم.
ومن هنا كانت الحاجة ملحة لإدخال لألعاب صغيرة تتلائم مع قابليات ومستويات تلاميذ المدارس الابتدائية الذين يتميزون بفرط الحركة يستمد اسسه ، في التعرف تجريبيا على مدى فاعليته في التوجيه والتخفيف من حدة هذه الظاهرة او علاجها, ولا شك ان الخطوات التي تتبع في هذا البحث والنتائج التي يمكن التوصل اليها في هذه التجربة تقدما نموذجا متواضعاً قد يساعد معلمي المدارس الابتدائية في كيفية الافادة من الاساليب التدريسية في معالجة بعض الظواهر السلبية التي ترافق العملية التربوية في المدرسة وفي مقدمتها فرط الحركة او النشاط المفرط. تم استخدم المنهج التجريبي بأسلوب(المجموعة الواحدة ذات الاختبار القبلي والبعدي (لملائمته طبيعة المشكلة المراد حلها .
ومن هنا كانت الحاجة ملحة لإدخال لألعاب صغيرة تتلائم مع قابليات ومستويات تلاميذ المدارس الابتدائية الذين يتميزون بفرط الحركة يستمد اسسه ، في التعرف تجريبيا على مدى فاعليته في التوجيه والتخفيف من حدة هذه الظاهرة او علاجها, ولا شك ان الخطوات التي تتبع في هذا البحث والنتائج التي يمكن التوصل اليها في هذه التجربة تقدما نموذجا متواضعاً قد يساعد معلمي المدارس الابتدائية في كيفية الافادة من الاساليب التدريسية في معالجة بعض الظواهر السلبية التي ترافق العملية التربوية في المدرسة وفي مقدمتها فرط الحركة او النشاط المفرط. تم استخدم المنهج التجريبي بأسلوب(المجموعة الواحدة ذات الاختبار القبلي والبعدي (لملائمته طبيعة المشكلة المراد حلها .
Keywords
العاب صغيرة
فرط الحركة
لتلاميذ