Abstract
Abstract:
This research aims to know the nature of the relationship that links social capital through the variable of Organizational Homophily as an independent variable and Dynamic Innovation Capabilities as a dependent variable, Where the Organizational Homophily variable was measured in three sub dimensions: (Individual Directions, Sharing Behavior, Perceived Similarity), While the variable of Dynamic Innovation Capabilities, its scale was made up of five sub-dimensions, namely: (New idea enhancement, perceived organizational support, Self-leadership, Risk Propensity), The research community was the University of Basra teaching, where (250) questionnaires were distributed, The questionnaires were retrieved (233 form), The forms were valid for analysis (226), Using a program SPSS.v.22, Amos.v.22 A set of statistical operations were performed, The results confirm that there is an effect relationship between the search variables, Where the research concluded a set of recommendations, Most notably, senior management must be committed to strengthening the individual capacities of teachers in a way that stimulates organizational creativity.
This research aims to know the nature of the relationship that links social capital through the variable of Organizational Homophily as an independent variable and Dynamic Innovation Capabilities as a dependent variable, Where the Organizational Homophily variable was measured in three sub dimensions: (Individual Directions, Sharing Behavior, Perceived Similarity), While the variable of Dynamic Innovation Capabilities, its scale was made up of five sub-dimensions, namely: (New idea enhancement, perceived organizational support, Self-leadership, Risk Propensity), The research community was the University of Basra teaching, where (250) questionnaires were distributed, The questionnaires were retrieved (233 form), The forms were valid for analysis (226), Using a program SPSS.v.22, Amos.v.22 A set of statistical operations were performed, The results confirm that there is an effect relationship between the search variables, Where the research concluded a set of recommendations, Most notably, senior management must be committed to strengthening the individual capacities of teachers in a way that stimulates organizational creativity.
Keywords
Dynamic Innovation Capabilities
Individual Directions
Key Word: Organizational Homophily
New idea enhancement
Perceived organizational support
Perceived Similarity
Risk Propensity.
Self-leadership
Sharing Behavior
Abstract
الملخص
يهدف هذا البحث للتعرّف على طبيعة العلاقة التي تربط بين راس المال الاجتماعي عن طريق متغير الهوموفيلي التنظيمي (Homophily) كمتغير مستقل وديناميكية القدرات الإبداعية كمتغير تابع، حيث جرى قياس متغير الهوموفيلي بثلاث ابعاد فرعية وهي (السلوك التشاركي، وادراك التشابه، والتوجهات الفردية)، في حين متغير يناميكية القدرات الإبداعية كان مقياسها مكون من خمسة ابعاد فرعية وهي (قيادة الذات، الميل للمخاطرة، الدعم التنظيمي المدرك، تعزيز الأفكار الجديدة، تعزيز ديناميكية التكيف)، كان مجتمع البحث هو تدريسي جامعة البصرة، حيث جرى توزيع 250 استمارة الاستبيان وكانت الاستمارات المسترجعة (233 استمارة) وكانت الصالحة للتحليل (226 استمارة)، وباستخدام برنامج SPSS.v.22 , Amos.v.22 حيث اجريت مجموعة من العمليات الاحصائية، كانت النتائج تشير الى وجود علاقة تأثير بين متغيري الدراسة، حيث خلص البحث الى مجموعة من التوصيات، ابرزها ضرورة التزام الادارة العليا بتعزيز القدرات الفردية للتدريسيين بشكل يحفز على الابداع التنظيمي.
يهدف هذا البحث للتعرّف على طبيعة العلاقة التي تربط بين راس المال الاجتماعي عن طريق متغير الهوموفيلي التنظيمي (Homophily) كمتغير مستقل وديناميكية القدرات الإبداعية كمتغير تابع، حيث جرى قياس متغير الهوموفيلي بثلاث ابعاد فرعية وهي (السلوك التشاركي، وادراك التشابه، والتوجهات الفردية)، في حين متغير يناميكية القدرات الإبداعية كان مقياسها مكون من خمسة ابعاد فرعية وهي (قيادة الذات، الميل للمخاطرة، الدعم التنظيمي المدرك، تعزيز الأفكار الجديدة، تعزيز ديناميكية التكيف)، كان مجتمع البحث هو تدريسي جامعة البصرة، حيث جرى توزيع 250 استمارة الاستبيان وكانت الاستمارات المسترجعة (233 استمارة) وكانت الصالحة للتحليل (226 استمارة)، وباستخدام برنامج SPSS.v.22 , Amos.v.22 حيث اجريت مجموعة من العمليات الاحصائية، كانت النتائج تشير الى وجود علاقة تأثير بين متغيري الدراسة، حيث خلص البحث الى مجموعة من التوصيات، ابرزها ضرورة التزام الادارة العليا بتعزيز القدرات الفردية للتدريسيين بشكل يحفز على الابداع التنظيمي.
Keywords
الكلمات المفتاحية: الهوموفيلي التنظيمي، ديناميكية القدرات الإبداعية، جامعة البصرة.