Abstract
Our paper discusses an American theorist who firmly believes in the impossibility of modernity and the establishment of society and a civil state in the Islamic world, or believes that Muslims have lacked since the fifteenth century AD - the ninth century AH three important capabilities: the ability of conquests, superior combat experience, the ability to manage global trade and benefit from its outputs, and the ability to own the platform of science, and those who preached their religion by it, but these capabilities moved to the West because Muslims fell into the trap of exercising arbitrary power in conquests and lost high techniques for trade by reliability. Relying on rentier economics and fought some jurists reason, philosophy and logic and avoided research in nature and closed the diligence in the humanities lost the platform of knowledge and because of that prevailed they have deadly ideas impossible to achieve progress and civil and what they fell into the distinction between Muslim and non-Muslim and between free and slave and man and woman and Dar al-Islam and the House of infidelity in addition to that the reformist tendencies have failed to discover Islam enlightened from the era of Jamal al-Din al-Afghani until now has met these ideas a set of responses:
1- Lewis's thesis is based on ideological precedents
2- Reconsidering the jurisprudence and conducting a historical review is not impossible for scholars, including the Shiite thought presented the theory of a constitutional state that resists tyranny.
3- The views of Lewis are not a firm universal law, but it is an impression and diligence biased and opposed by civil development experiences in Malaysia, Iran, Turkey and Singapore, all of which are Islamic countries in the course of research a lot of details
Bernard Lewis states that the collapse of the great civilizations in front of the first Islamic advance was an earthquake with which no civilization is imagined to be ahead of the civilization of Muslims, because it was
1- Lewis's thesis is based on ideological precedents
2- Reconsidering the jurisprudence and conducting a historical review is not impossible for scholars, including the Shiite thought presented the theory of a constitutional state that resists tyranny.
3- The views of Lewis are not a firm universal law, but it is an impression and diligence biased and opposed by civil development experiences in Malaysia, Iran, Turkey and Singapore, all of which are Islamic countries in the course of research a lot of details
Bernard Lewis states that the collapse of the great civilizations in front of the first Islamic advance was an earthquake with which no civilization is imagined to be ahead of the civilization of Muslims, because it was
Keywords
: Islam - Civil Transformations - Modernity - Bernard Lewis
Abstract
تحاور ورقتنا هذه منظرا امريكيا يعتقد جازما باستحالة الحداثة واقامة المجتمع والدولة المدنية في العالم الاسلامي او يرى ان المسلمين افتقدوا منذ القرن الخامس عشر الميلادي _ التاسع الهجري ثلاث قدرات مهمة هي قدرة الفتوحات والخبرة القتالية المتفوقة وقدرة إدارة التجارة العالمية والإفادة من مخرجاتها وقدرة امتلاك منصة العلم والذين كانوا يبشرون بدينهم به لكن هذه القدرات انتقلت الى الغرب لان المسلمين وقعوا في فخ ممارسة القوة المتعسفة بالفتوحات وخسروا التقنيات الرفيعة للتجارة بالتعويل على اقتصاديات الريع وحارب بعض الفقهاء العقل والفلسفة والمنطق وتجنبوا البحث في الطبيعيات واغلقوا الاجتهاد في الانسانيات فخسروا منصة المعرفة وبسبب ذلك سادت لديهم افكار مميتة يستحيل معها تحقيق التقدم والمدنية ومما وقعوا فيه التمايز بين المسلم وغير المسلم وبين الحر والعبد والرجل والمرأة ودار الاسلام ودار الكفر إضافة الى ان النزعات الاصلاحية قد فشلت في اكتشاف اسلام متنور من عصر جمال الدين الافغاني الى الان وقد لاقت هذه الافكار مجموعة ردود :
1-ان اطروحة لويس مؤسسة على مسبقات ايديولوجية
2- ان اعادة النظر بالاجتهادات واجراء المراجعة التاريخية ليس امرا مستحيلا على العلماء ومن ذلك ما قدمه الفكر الشيعي من نظرية لدولة دستورية ممانعة للاستبداد
3- ان آراء لويس ليست قانوناً كونياً جازماً انما هو انطباع واجتهاد منحاز وتعارضه تجارب مدنية تنموية في ماليزيا وايران وتركيا وسنغافورة وكلها بلدان إسلامية في ثنايا البحث الكثير من التفصيلات
يقرر برنارد لويس أن انهيار الحضارات الكبرى أمام الزحف الإسلامي الأول كان زلزالا لا يتصور معه أن تتقدم على حضارة المسلمين أية حضارة , لأنها كانت حضارة عالمية ( عابرة القارات ) تبشر بقيم التقدم والإنسانية آنذاك فكيف تنازل العالم الإسلامي عن موقعه من متصدر حضاري إلى أمة يصطدم عقلها مع الحداثة والتحديث تلك الحضارة التي اعادت إنتاج المعرفة الإنسانية المنقولة إليها .
1-ان اطروحة لويس مؤسسة على مسبقات ايديولوجية
2- ان اعادة النظر بالاجتهادات واجراء المراجعة التاريخية ليس امرا مستحيلا على العلماء ومن ذلك ما قدمه الفكر الشيعي من نظرية لدولة دستورية ممانعة للاستبداد
3- ان آراء لويس ليست قانوناً كونياً جازماً انما هو انطباع واجتهاد منحاز وتعارضه تجارب مدنية تنموية في ماليزيا وايران وتركيا وسنغافورة وكلها بلدان إسلامية في ثنايا البحث الكثير من التفصيلات
يقرر برنارد لويس أن انهيار الحضارات الكبرى أمام الزحف الإسلامي الأول كان زلزالا لا يتصور معه أن تتقدم على حضارة المسلمين أية حضارة , لأنها كانت حضارة عالمية ( عابرة القارات ) تبشر بقيم التقدم والإنسانية آنذاك فكيف تنازل العالم الإسلامي عن موقعه من متصدر حضاري إلى أمة يصطدم عقلها مع الحداثة والتحديث تلك الحضارة التي اعادت إنتاج المعرفة الإنسانية المنقولة إليها .
Keywords
الاسلام - التحولات المدنية - الحداثة - برنارد لويس