Abstract
The study aimed at identifying the difficulties of keeping literary texts in the middle first grade from the point of view of Arabic language teachers and teachers. Teaching, measuring and evaluating, and then finding the goal of the form and its stability and experience on a sample of teachers and teachers in Arabic language, the researcher applied to the Teachers of Arabic language research for the duration of 12/1/2021 until 6/4/2021, the results were treated by statistical means and then presented and analyzed to be discussed in scientific way and then come up with conclusions that did not leave the field and freedom for students to choose the texts The lack of interest of teachers and their mother to use methods and methods that are creative in the teaching of literary texts, and in the light of the conclusions, the researcher recommended a review of the literary texts prescribed for middle first graders, which are commensurate with their psychological, rhyme and educational needs, the harmony of literary texts with each other and their relationship with the branches of the Arabic language in the desired curriculum, leaving the field for them to choose what they memorize according to their ability and potential
Keywords
both male and female
Difficulties in teaching literary texts in the first intermediate grade from the point of view of Arabic language teachers
Abstract
هدفت الدراسة الى تحديد صعوبات حفظ النصوص الادبية في الصف الاول المتوسط من وجهة نظر مدرسي اللغة العربية ومدرساتها وقد اعتمد الباحث في دراسته على المنهج الوصفي التحليلي .اشتملت عينة الدراسة على(40)مدرس ومدرسة ،من الادوات التي اعدها الباحث استبانة خاصة بالمدرسين وذلك للتعرف على اهم الصعوبات التي يواجهها الطلاب عند حفظ النصوص الادبية المقررة من وجهة نظرهم,عرفها على الخبراء والمختصين في مجال طرائق التدريس والقياس والتقويم ،ومن ثم ايجاد هدف الاستمارة وثباتها وتجربتها على عينة من المدرسين والمدرسات في اللغة العربية، طبق الباحث على مدرسي اللغة العربية بحثة للعام الدراسي2021 ولغاية ,عولجت النتائج بالوسائل الاحصائية وثم عرضها وتحليليها ليتم مناقشتها بالاسلوب العلمي ومن ثم الخروج بالاستنتاجات التي كان اهمها لم يترك المجال والحرية للطلاب في اختيار ما يحفظوه من النصوص , عدم اهتمام المدرسين والمامهم باستعمال الاساليب والطرق التي تتمي الابداع في تدريس النصوص الادبية, وفي ضوء الاستنتاجات اوصى الباحث اعادة النظر في النصوص الادبية المقررة لطلاب الصف الاول المتوسط والتي تتناسب مع حاجاتهم النفسية والقافية والتربوية,انسجام النصوص الادبية مع بعضها البعض وعلاقتها بفروع اللغة العربية في المنهاج المطلوب, ترك المجال لهم في اختيارالطرائق ما يحفظوه حسب قدرته وامكاناته
Keywords
صعوبات تدريس النصوص الادبية في الصف الاول المتوسط من وجهة نظر مدرسي اللغة العربية ومدرساتها