Abstract
The Current research aims at knowing the effect of using flexible groups strategy on the achievement of fifth primary class pupils in information and its retention
To achieve the aim of the research the researcher put two null hypthese an used the experimental design of two equivalent groups(experimental and control). The sample was (66) pupiIs of fifth primary class, (32) in the experimental group and (34) in the control group. The equivalence between to the groups was achieved in many variables such as: Biology degree in half semester, general average, age measured in months and the academic level of parents. To achieve the aim of the research, the resarcher made a (37) items achievement test of three alternatives. The test was characterized with content and verification of its psychometric features for the items and its high stability. The experiment began at the beginning of the second semester of the academic year (2012-2013) and lasted for (five) weeks and then the achievement test was appIied. After treating the data statisticaIIy (t-test) for tow independent samples. The results showed statistically significant differences between the averages of achievement and retention of the experiment aI group and the control group in bioIogy one at atime and infavour of the experimentaI group
To achieve the aim of the research the researcher put two null hypthese an used the experimental design of two equivalent groups(experimental and control). The sample was (66) pupiIs of fifth primary class, (32) in the experimental group and (34) in the control group. The equivalence between to the groups was achieved in many variables such as: Biology degree in half semester, general average, age measured in months and the academic level of parents. To achieve the aim of the research, the resarcher made a (37) items achievement test of three alternatives. The test was characterized with content and verification of its psychometric features for the items and its high stability. The experiment began at the beginning of the second semester of the academic year (2012-2013) and lasted for (five) weeks and then the achievement test was appIied. After treating the data statisticaIIy (t-test) for tow independent samples. The results showed statistically significant differences between the averages of achievement and retention of the experiment aI group and the control group in bioIogy one at atime and infavour of the experimentaI group
Abstract
يهدف البحث إلى معرفة أثر استخدام استراتيجية المجموعات المرنة في تحصيل تلميذات الصف الخامس الابتدائي للمعلومات في مادة العلوم واحتفاظهن بها .
ولتحقيق هدف البحث وضعت الباحثة فرضيتين صفريتين، واستخدمت التصميم التجريبي ذا المجموعتين المتكافئتين، اتخذت أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة , وبلغ حجم عينة البحث (66) تلميذة من تلميذات الصف الخامس الابتدائي ، وبواقع (32) في المجموعة التجريبية و (34) في المجموعة الضابطة ، وقد أجريت عملية تكافؤ أفراد مجموعتي البحث في عدة متغيرات : درجة مادة العلوم في نصف السنة والمعدل العام والعمر الزمني محسوباً بالأشهر والمستوى التعليمي للأبوين، ولتحقيق هدف البحث أعدت الباحثة اختبار تحصيلي مكون من (37) فقرة موضوعية من نوع الاختبار من متعدد ثلاثي البدائل .وقد اتسم الاختبار بصدق المحتوى والتحقق من خصائصه السايكومترية لفقراته وثباته العالي . وكانت بداية تطبيق التجربة في بداية الفصل الدراسي الثاني من السنة الدراسية (2012-2013 م) واستمرت (5) أسابيع، ثم طبقت الاختبار التحصيلي وبعد معالجة البيانات إحصائياً باستخدام الاختبار التائي (t-test) لعينتين مستقلتين أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي تحصيل واحتفاظ أفراد مجموعتي البحث التجريبية والضابطة للمعلومات في مادة العلوم، كلا على حدة ولمصلحة المجموعة التجريبية.
ولتحقيق هدف البحث وضعت الباحثة فرضيتين صفريتين، واستخدمت التصميم التجريبي ذا المجموعتين المتكافئتين، اتخذت أحدهما تجريبية والأخرى ضابطة , وبلغ حجم عينة البحث (66) تلميذة من تلميذات الصف الخامس الابتدائي ، وبواقع (32) في المجموعة التجريبية و (34) في المجموعة الضابطة ، وقد أجريت عملية تكافؤ أفراد مجموعتي البحث في عدة متغيرات : درجة مادة العلوم في نصف السنة والمعدل العام والعمر الزمني محسوباً بالأشهر والمستوى التعليمي للأبوين، ولتحقيق هدف البحث أعدت الباحثة اختبار تحصيلي مكون من (37) فقرة موضوعية من نوع الاختبار من متعدد ثلاثي البدائل .وقد اتسم الاختبار بصدق المحتوى والتحقق من خصائصه السايكومترية لفقراته وثباته العالي . وكانت بداية تطبيق التجربة في بداية الفصل الدراسي الثاني من السنة الدراسية (2012-2013 م) واستمرت (5) أسابيع، ثم طبقت الاختبار التحصيلي وبعد معالجة البيانات إحصائياً باستخدام الاختبار التائي (t-test) لعينتين مستقلتين أظهرت النتائج وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطي تحصيل واحتفاظ أفراد مجموعتي البحث التجريبية والضابطة للمعلومات في مادة العلوم، كلا على حدة ولمصلحة المجموعة التجريبية.