Abstract
and linguistically both text the of connotations the explore to aims research This
in expressions metaphorical of features rhetorical the on focusing, terminologically
metaphorical of power rhetorical the how reveals It. collection” Days of Poetry “the
indirect or vague, metaphor complete: as such, types various in manifested is imagery
the of quality rhetorical the unveiled have metaphor of types These. metaphor tativerepresen and, metaphor eloquent, metaphor inverted, metaphor confirmed, metaphor
.alone text the of length the than rather, words of structure the on relying, text
different showing, images of sequence the through itself within varies text The
the through text the to beauty unique a adding thus, part each in metaphor of types
communicate and image metaphorical the weave that devices stylistic of integration
the and) marker (tool a of absence the In. image living a were it if as reader the to it
the interpreting in participant a becomes reader the, similarity of point a of absence
.represents it thing the and metaphor the between meaning shared
missing the for search to them requires it as, text the within image the creating in nerpart a reader the made that types prominent most the of one is metaphor vague The
.richness rhetorical its uncover and expression metaphorical the in elements
with along, research this in employed been has method rhetorical descriptive The
it defining, framework its and level each studies which, science text of principles the
application the through analyzed been has text poetic The. perspectives various from
text the of structure the which in way the understand to order in, components text of
.formed been has
in expressions metaphorical of features rhetorical the on focusing, terminologically
metaphorical of power rhetorical the how reveals It. collection” Days of Poetry “the
indirect or vague, metaphor complete: as such, types various in manifested is imagery
the of quality rhetorical the unveiled have metaphor of types These. metaphor tativerepresen and, metaphor eloquent, metaphor inverted, metaphor confirmed, metaphor
.alone text the of length the than rather, words of structure the on relying, text
different showing, images of sequence the through itself within varies text The
the through text the to beauty unique a adding thus, part each in metaphor of types
communicate and image metaphorical the weave that devices stylistic of integration
the and) marker (tool a of absence the In. image living a were it if as reader the to it
the interpreting in participant a becomes reader the, similarity of point a of absence
.represents it thing the and metaphor the between meaning shared
missing the for search to them requires it as, text the within image the creating in nerpart a reader the made that types prominent most the of one is metaphor vague The
.richness rhetorical its uncover and expression metaphorical the in elements
with along, research this in employed been has method rhetorical descriptive The
it defining, framework its and level each studies which, science text of principles the
application the through analyzed been has text poetic The. perspectives various from
text the of structure the which in way the understand to order in, components text of
.formed been has
Keywords
Eloquence - Text -Days - Poetry
Abstract
يسعى هذا البحث إلى الكشف عن دالالت النص لغة واصطال ًًحا، وظهور بالغة النص
أيام«, إذ نجد أن بالغة النص التشبيهي تتجلى في مختلف أنواعه،
التشبيهي في ديوان »شعر األ
أركان، والتشبيه المجمل المرسل، والتشبيه المؤكد، والتشبيه المقلوب،
مثل: التشبيه التام األ
أنـواع من التشبيه بالغـة النص،
والتشبيه البليغ، والتشبيه التمثيلي. وقد كشفت لنا هذه األ
معتمدة على تركيب الكلمات، وليس على طول النص فقط.
ُظهر في كل جزء منه أنوا ًًعا مختلفة من التشبيه، مما
يتنوع النص الواحد بتتالي الصور، وُي
أساليب في نسج الصورة التشبيهية
ُضفي على النص جمالية خاصة من خالل تضافر األ
ُي
أداة وغياب وجه الشبه، يصبح المتلقي
و إيصالها إلى المتلقي، وكأنها صورة حية. ففي غياب األ
مشارًكا في تأويل المعنى المشترك بين المشبه والمشبه به.
أنـواع التي جعلت المتلقي شريًكا في رسم الصورة في
يعد التشبيه المجمل من أكثر األ
النص، حيث يتطلب منه البحث عن المفقود في النص التشبيهي وكشف بالغته. لقد تم
توظيف المنهج البالغي الوصفي في هذا البحث، مع معطيات علم النص الذي يقوم على
دراسة كل مستوى و إطاره وتعريفه من مختلف الجوانب. كما تم تحليل النص الشعري من
خالل تطبيق مقومات النص، بهدف الوقوف على الكيفية التي جرت بها بنية النص.
أيام«, إذ نجد أن بالغة النص التشبيهي تتجلى في مختلف أنواعه،
التشبيهي في ديوان »شعر األ
أركان، والتشبيه المجمل المرسل، والتشبيه المؤكد، والتشبيه المقلوب،
مثل: التشبيه التام األ
أنـواع من التشبيه بالغـة النص،
والتشبيه البليغ، والتشبيه التمثيلي. وقد كشفت لنا هذه األ
معتمدة على تركيب الكلمات، وليس على طول النص فقط.
ُظهر في كل جزء منه أنوا ًًعا مختلفة من التشبيه، مما
يتنوع النص الواحد بتتالي الصور، وُي
أساليب في نسج الصورة التشبيهية
ُضفي على النص جمالية خاصة من خالل تضافر األ
ُي
أداة وغياب وجه الشبه، يصبح المتلقي
و إيصالها إلى المتلقي، وكأنها صورة حية. ففي غياب األ
مشارًكا في تأويل المعنى المشترك بين المشبه والمشبه به.
أنـواع التي جعلت المتلقي شريًكا في رسم الصورة في
يعد التشبيه المجمل من أكثر األ
النص، حيث يتطلب منه البحث عن المفقود في النص التشبيهي وكشف بالغته. لقد تم
توظيف المنهج البالغي الوصفي في هذا البحث، مع معطيات علم النص الذي يقوم على
دراسة كل مستوى و إطاره وتعريفه من مختلف الجوانب. كما تم تحليل النص الشعري من
خالل تطبيق مقومات النص، بهدف الوقوف على الكيفية التي جرت بها بنية النص.
Keywords
بلاغة-نص-شعر-الايام