Abstract
The research aims at investigating the ability level of mathematics male and female teachers of the mathematical conceptions, and is there a statistical difference in the ability level of mathematics male and female teachers of the mathematical conceptions? By answering the questions made in the research’s problem, such as:
1. What is the extent of the mathematics male and female teachers’ ability in giving a whole definition of the mathematical conceptions?
2. What is the extent of the mathematics male and female teachers’ ability in giving a correspondence and un-correspondence examples of the mathematical conception?
3. What is the extent of the mathematics male and female teachers’ ability in making questions about the conception?
(60) mathematics male and female teachers were selected (28) male teachers and (32) female teachers, the two researchers used a tool to estimate the extent of treating with the mathematical conception by giving a whole definition of the conception and also giving a correspondence and an un-correspondence examples and making questions concerning the mathematical conception.
1. What is the extent of the mathematics male and female teachers’ ability in giving a whole definition of the mathematical conceptions?
2. What is the extent of the mathematics male and female teachers’ ability in giving a correspondence and un-correspondence examples of the mathematical conception?
3. What is the extent of the mathematics male and female teachers’ ability in making questions about the conception?
(60) mathematics male and female teachers were selected (28) male teachers and (32) female teachers, the two researchers used a tool to estimate the extent of treating with the mathematical conception by giving a whole definition of the conception and also giving a correspondence and an un-correspondence examples and making questions concerning the mathematical conception.
Abstract
هدف البحث التعرف على مستوى تمكن معلمي /معلمات الرياضيات للمفاهيم الرياضية، وهل يوجد فرق ذو دلالة إحصائية بين مستوى تمكن معلمي ومعلمات الرياضيات لهذه المفاهيم ،من خلال الإجابة على الأسئلة المطروحة في مشكلة البحث منها:
- مامستوى تمكن معلمي/ معلمات الرياضيات في اعطاء تعريف شامل للمفاهيم الرياضية.
- مامستوى تمكن معلمي/معلمات الرياضيات في اعطاء امثلة مطابقة وغير مطابقة للمفهوم؟
- ما مستوى تمكن معلمي / معلمات الرياضيات من صياغة اسئلة عن المفهوم ؟
تم اختيار (60) معلم ومعلمة رياضيات بواقع (28) معلم و(32) معلمة، وقد اعدت الباحثتان اداة لقياس مدى التعامل مع المفهوم الرياضي من حيث اعطاء تعريف شامل للمفهوم واعطاء امثلة مطابقة وغير مطابقة وصياغة اسئلة متعلقة بالمفهوم الرياضي.
- مامستوى تمكن معلمي/ معلمات الرياضيات في اعطاء تعريف شامل للمفاهيم الرياضية.
- مامستوى تمكن معلمي/معلمات الرياضيات في اعطاء امثلة مطابقة وغير مطابقة للمفهوم؟
- ما مستوى تمكن معلمي / معلمات الرياضيات من صياغة اسئلة عن المفهوم ؟
تم اختيار (60) معلم ومعلمة رياضيات بواقع (28) معلم و(32) معلمة، وقد اعدت الباحثتان اداة لقياس مدى التعامل مع المفهوم الرياضي من حيث اعطاء تعريف شامل للمفهوم واعطاء امثلة مطابقة وغير مطابقة وصياغة اسئلة متعلقة بالمفهوم الرياضي.