Abstract
The study aimed to identify the efforts made by Iraqi scholars recently in the science of Maqasid al-Sharia, and its problem is that the science of Maqasid is one of the important sciences within the sciences of Islamic Sharia; as it deals with the aims and objectives intended by the wise Lawgiver in his legislation of rulings and their explanation to people. It is worth noting that this science was not addressed by ancient scholars in writings like the science of Usul al-Fiqh until Imam al-Shatibi addressed it in his book Al-Muwafaqat in some detail.
The study reached the most important results, which are that Maqasid is a complex system and based on this it is necessary to renew it, and this requires great efforts and jurisprudential assemblies to crystallize it and to become rules that are applied when needed or to develop jurisprudential branches related to the reality of life. This requires the combined efforts of jurists and mujtahids in the issues raised, and that renewing the objectives of Sharia is an open door whose discussions and chapters have not been completed, and additions continue throughout the ages.
The study recommended the necessity of teaching the subject of Maqasid al-Sharia in Sharia colleges and law colleges for 4-6 hours per week; In order for the Maqasid system to crystallize among students, and by assigning the jurisprudential assemblies and legal institutions to conduct development courses in the science of Maqasid, and by establishing a scientific institution concerned with the interpretation of everything that has been written in Maqasid, and following up on everything that is written recently, and setting controls that determine the course of this science; so that intruders do not enter it and dilute the legislation under the pretext of observing the Maqasid.
The study reached the most important results, which are that Maqasid is a complex system and based on this it is necessary to renew it, and this requires great efforts and jurisprudential assemblies to crystallize it and to become rules that are applied when needed or to develop jurisprudential branches related to the reality of life. This requires the combined efforts of jurists and mujtahids in the issues raised, and that renewing the objectives of Sharia is an open door whose discussions and chapters have not been completed, and additions continue throughout the ages.
The study recommended the necessity of teaching the subject of Maqasid al-Sharia in Sharia colleges and law colleges for 4-6 hours per week; In order for the Maqasid system to crystallize among students, and by assigning the jurisprudential assemblies and legal institutions to conduct development courses in the science of Maqasid, and by establishing a scientific institution concerned with the interpretation of everything that has been written in Maqasid, and following up on everything that is written recently, and setting controls that determine the course of this science; so that intruders do not enter it and dilute the legislation under the pretext of observing the Maqasid.
Keywords
early generations.
Iraqi scholars
objectives
renewal
Abstract
هدفت الدراسة إلى تعرف الجهود التي بذلها العلماء العراقيون حديثاً في علم مقاصد الشريعة، وتتركز مشكلتها في أن علم المقاصد يعد من العلوم المهمة ضمن علوم الشريعة الإسلامية؛ إذ يتناول الغايات والأهداف التي قصدها الشارع الحكيم في تشريعه للأحكام وبيانها للناس، ومن الجدير بالذكر أن هذا العلم لم يتناوله العلماء القدامى بالتأليف مثل علم أصول الفقه إلى أن تناوله الإمام الشاطبي في كتابه الموافقات بشيء من التفصيل.
وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها إن المقاصد منظومة معقدة وبناءً على هذا لا بد من التجديد فيها وهذا يحتاج إلى جهود كبيرة، وإلى مجامع فقهية؛ لبلورتها ولتصبح عن قواعد تنزل عند الحاجة إليها أو تخرج عليها فروع فقهية مرتبطة بواقع المعاش، وذلك يحتاج تظافر جهود الفقهاء والمجتهدين في المسائل المطروحة، وأن تجديد مقاصد الشريعة باب مفتوح لم تكتمل مباحثه وفصوله، وتبقى الإضافات مستمرة على مرور العصور.
وأوصت الدراسة بضرورة تدريس مادة المقاصد الشرعية في كليات الشريعة وكليات القانون بواقع 4-6 ساعات أسبوعيا؛ لتتبلور المنظومة المقاصدية لدى الدارسين، وبتكليف المجامع الفقهية والمؤسسات الشرعية بعمل دورات تطويرية في علم المقاصد، وإنشاء مؤسسة علمية تهتم باستقراء كل ما كتب في المقاصد، ومتابعة كل ما يكتب حديثاً، ووضع الضوابط التي تحدد مسار هذا العلم؛ لئلا يدخله الدخلاء، ويميعوا التشريع بحجة مراعات المقاصد.
وتوصلت الدراسة إلى نتائج أهمها إن المقاصد منظومة معقدة وبناءً على هذا لا بد من التجديد فيها وهذا يحتاج إلى جهود كبيرة، وإلى مجامع فقهية؛ لبلورتها ولتصبح عن قواعد تنزل عند الحاجة إليها أو تخرج عليها فروع فقهية مرتبطة بواقع المعاش، وذلك يحتاج تظافر جهود الفقهاء والمجتهدين في المسائل المطروحة، وأن تجديد مقاصد الشريعة باب مفتوح لم تكتمل مباحثه وفصوله، وتبقى الإضافات مستمرة على مرور العصور.
وأوصت الدراسة بضرورة تدريس مادة المقاصد الشرعية في كليات الشريعة وكليات القانون بواقع 4-6 ساعات أسبوعيا؛ لتتبلور المنظومة المقاصدية لدى الدارسين، وبتكليف المجامع الفقهية والمؤسسات الشرعية بعمل دورات تطويرية في علم المقاصد، وإنشاء مؤسسة علمية تهتم باستقراء كل ما كتب في المقاصد، ومتابعة كل ما يكتب حديثاً، ووضع الضوابط التي تحدد مسار هذا العلم؛ لئلا يدخله الدخلاء، ويميعوا التشريع بحجة مراعات المقاصد.
Keywords
المقاصد، التجديد، علماء العراق، البواكير.