Abstract
The current research aims to know the level of proficiency of middle school teachers in active learning skills and their relationship to gender and experience.
To achieve the goal of the research, the researchers followed the descriptive approach and a number of procedures, including defining the research community, which was limited to middle school teachers for the academic year 2022/2023 AD. As for the research sample, it was deliberately selected from middle schools affiliated with the General Directorate of Rusafa Second Education.
The researchers used note cards as a research tool, consisting of (24) distributed over (three) main areas: (planning, implementation and evaluation) which represent the active learning skills needed for middle school teachers.
The researchers used the statistical package to analyze and interpret the results. The study yielded several results, including:
1- The preparatory school teachers’ mastery of active learning skills was weak.
2- The male teachers’ proficiency in active learning skills was higher than the female teachers’ proficiency.
3-The results showed that those with experience (7 and above) were more proficient in active learning skills.
In light of the research results, the researchers presented the following recommendations: Organizing development courses for teachers to train them on active learning skills during service. As a continuation of this research, the researchers proposed a number of proposals, including building a training program for middle school teachers in light of active learning skills.
To achieve the goal of the research, the researchers followed the descriptive approach and a number of procedures, including defining the research community, which was limited to middle school teachers for the academic year 2022/2023 AD. As for the research sample, it was deliberately selected from middle schools affiliated with the General Directorate of Rusafa Second Education.
The researchers used note cards as a research tool, consisting of (24) distributed over (three) main areas: (planning, implementation and evaluation) which represent the active learning skills needed for middle school teachers.
The researchers used the statistical package to analyze and interpret the results. The study yielded several results, including:
1- The preparatory school teachers’ mastery of active learning skills was weak.
2- The male teachers’ proficiency in active learning skills was higher than the female teachers’ proficiency.
3-The results showed that those with experience (7 and above) were more proficient in active learning skills.
In light of the research results, the researchers presented the following recommendations: Organizing development courses for teachers to train them on active learning skills during service. As a continuation of this research, the researchers proposed a number of proposals, including building a training program for middle school teachers in light of active learning skills.
Keywords
Teaching methods. Perfection. Active education
Abstract
يهدف البحث الحالي الى معرفة مستوى اتقان مدرسي المرحلة الاعدادية لمهارات التعليم النشط وعلاقتها بالجنس والخبرة
ولتحقيق هدف البحث، اتبع الباحثان المنهج الوصفي، وعدد من الاجراءات، منها تحديد مجتمع البحث، الذي اقتصر على مدرسي المرحلة الاعدادية للعام الدراسي 2022 /2023م، اما عينة البحث فقد اختيرت بصورة عمدية من مدارس الاعدادية التابعة للمديرية العامة لتربية الرصافة الثانية .
استعمل الباحثان بطاقة الملاحظة اداة للبحث، مكونة من (24) موزعة على (ثلاث ) مجالات رئيسة هي : (التخطيط، والتنفيذ والتقويم) ) تمثل مهارات التعليم النشط الازمة لمدرسي المرحلة الاعدادية.
استعمل الباحثان الحقيبة الاحصائية لتحليل وتفسير النتائج، أسفرت الدراسة عن نتائج عدة منها :
1-إن إتقان مدرسي المرحلة الاعدادية لمهارات التعليم النشط كان ضعيفاً.
2- إن إتقان المدرسين لمهارات التعلم النشط كان أعلى من إتقان المدرسات.
3-أظهرت النتائج أن أصحاب ذوي الخبرة (7 فما فوق) كانوا أكثر إتقاناً في لمهارات التعلم النشط .
وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحثان التوصيات الآتية: تنظيم دورات تطويرية للمدرسين لتدريبهم على مهارات التعليم النشط أثناء الخدمة، واستكمالاً لهذا البحث اقترح الباحثان عدد من المقترحات منها بناء برنامج تدريبي لمدرسي المرحلة الاعدادية في ضوء مهارات التعليم النشط
ولتحقيق هدف البحث، اتبع الباحثان المنهج الوصفي، وعدد من الاجراءات، منها تحديد مجتمع البحث، الذي اقتصر على مدرسي المرحلة الاعدادية للعام الدراسي 2022 /2023م، اما عينة البحث فقد اختيرت بصورة عمدية من مدارس الاعدادية التابعة للمديرية العامة لتربية الرصافة الثانية .
استعمل الباحثان بطاقة الملاحظة اداة للبحث، مكونة من (24) موزعة على (ثلاث ) مجالات رئيسة هي : (التخطيط، والتنفيذ والتقويم) ) تمثل مهارات التعليم النشط الازمة لمدرسي المرحلة الاعدادية.
استعمل الباحثان الحقيبة الاحصائية لتحليل وتفسير النتائج، أسفرت الدراسة عن نتائج عدة منها :
1-إن إتقان مدرسي المرحلة الاعدادية لمهارات التعليم النشط كان ضعيفاً.
2- إن إتقان المدرسين لمهارات التعلم النشط كان أعلى من إتقان المدرسات.
3-أظهرت النتائج أن أصحاب ذوي الخبرة (7 فما فوق) كانوا أكثر إتقاناً في لمهارات التعلم النشط .
وفي ضوء نتائج البحث قدم الباحثان التوصيات الآتية: تنظيم دورات تطويرية للمدرسين لتدريبهم على مهارات التعليم النشط أثناء الخدمة، واستكمالاً لهذا البحث اقترح الباحثان عدد من المقترحات منها بناء برنامج تدريبي لمدرسي المرحلة الاعدادية في ضوء مهارات التعليم النشط
Keywords
:. طرائق تدريس. الاتقان. التعليم النشط