Abstract
The current research aims to .1:Build an educational program based on the
(Sewell) theory to enhance the achievement of students in the Open Education
College in the subject of Art Appreciation.
.2Measure the effectiveness of the educational program based on the (Sewell)
theory in enhancing the achievement of students in the Open Education College in
the subject of Art Appreciation.
To achieve the research objectives, the researcher formulated two null hypotheses to
discuss the results. The researcher adopted two research methodologies: descriptive
and experimental, specifically employing a two-group design (experimental and
control). The research sample consisted of 32 students from the Art Education
Department at the Open Education College. The researcher ensured equivalence
between the two research groups in several variables. Then, both groups were
taught for a duration of 8 weeks.
To measure the achievement of the research participants, the researcher developed a
20-item multiple-choice achievement test, with four alternatives for each item. The
researcher also established the validity and reliability of all research tools. Statistical
methods, using the SPSS software package, were applied to analyze the data.
The results of the research showed the effectiveness of the educational program
based on the (Sewell) theory in enhancing the achievement of students in the Open
Education College in the subject of Art Appreciation. Based on the obtained results,
the researcher drew a set of conclusions, recommendations, and suggestions.
(Sewell) theory to enhance the achievement of students in the Open Education
College in the subject of Art Appreciation.
.2Measure the effectiveness of the educational program based on the (Sewell)
theory in enhancing the achievement of students in the Open Education College in
the subject of Art Appreciation.
To achieve the research objectives, the researcher formulated two null hypotheses to
discuss the results. The researcher adopted two research methodologies: descriptive
and experimental, specifically employing a two-group design (experimental and
control). The research sample consisted of 32 students from the Art Education
Department at the Open Education College. The researcher ensured equivalence
between the two research groups in several variables. Then, both groups were
taught for a duration of 8 weeks.
To measure the achievement of the research participants, the researcher developed a
20-item multiple-choice achievement test, with four alternatives for each item. The
researcher also established the validity and reliability of all research tools. Statistical
methods, using the SPSS software package, were applied to analyze the data.
The results of the research showed the effectiveness of the educational program
based on the (Sewell) theory in enhancing the achievement of students in the Open
Education College in the subject of Art Appreciation. Based on the obtained results,
the researcher drew a set of conclusions, recommendations, and suggestions.
Keywords
Population geography. Development. life
Abstract
يرمي البحث الحالي الى:
.1 بناء برنامج تعليمي على وفق نظرية)سويلر( في تحصيل طالب الكلية التربوية املفتوحة في
مادة التذوق الفني.
.2 قياس فاعلية البرنامج التعليمي على وفق نظرية )سويلر( في تحصيل طالب الكلية التربو ية
املفتوحة في مادة التذوق الفني.
ولتحقيق اهداف البحث صاغ الباحث فرضيتين صفريتين ملناقشة النتائج، وقد اعتمد
الباحث منهجان للبحث هما املنهج الوصفي والتجريبي، وتحديدا التصميم ذو العينتين
)التجريبية والضابطة( وكانت عينة البحث )طالب 32( من طالب قسم التربية الفنية في
الكلية التربوية املفتوحة، اجرى الباحث تكافؤ بين مجموعتي البحث في عدد من املتغيرات، ثم
تم تدريس املجموعتين مدة )8( اسابيع، ولقياس تحصيل افراد عينتي البحث قام الباحث
ببناء اداة لبحثه لالختبارالتحصيلي تكون من )20( فقرة بصيغة االختيار من املتعدد ، بواقع
اربع بدائل لكل فقرة ، واستخرج الباحث لجميع ادوات البحث الصدق والثبات، امـا الوسائل
االحصائـية فقد تم تطبيق عدة وسائل ملعالجة البيانات من خالل الحقيبة االحصائية )Spss )
واسفرت نتائج البحث عن فاعلية البرنامج التعليمي على وفق نظرية )سويلر( في برنامج
تعليمي قائم على وفق نظرية )سويلر( في تحصيل طالب الكلية التربوية املفتوحة في مادة
التذوق الفني وفي ضوء النتائج التي توصل اليها الباحث خرج بمجموعة من االستنتاجات
والتوصيات واملقترحات.
.1 بناء برنامج تعليمي على وفق نظرية)سويلر( في تحصيل طالب الكلية التربوية املفتوحة في
مادة التذوق الفني.
.2 قياس فاعلية البرنامج التعليمي على وفق نظرية )سويلر( في تحصيل طالب الكلية التربو ية
املفتوحة في مادة التذوق الفني.
ولتحقيق اهداف البحث صاغ الباحث فرضيتين صفريتين ملناقشة النتائج، وقد اعتمد
الباحث منهجان للبحث هما املنهج الوصفي والتجريبي، وتحديدا التصميم ذو العينتين
)التجريبية والضابطة( وكانت عينة البحث )طالب 32( من طالب قسم التربية الفنية في
الكلية التربوية املفتوحة، اجرى الباحث تكافؤ بين مجموعتي البحث في عدد من املتغيرات، ثم
تم تدريس املجموعتين مدة )8( اسابيع، ولقياس تحصيل افراد عينتي البحث قام الباحث
ببناء اداة لبحثه لالختبارالتحصيلي تكون من )20( فقرة بصيغة االختيار من املتعدد ، بواقع
اربع بدائل لكل فقرة ، واستخرج الباحث لجميع ادوات البحث الصدق والثبات، امـا الوسائل
االحصائـية فقد تم تطبيق عدة وسائل ملعالجة البيانات من خالل الحقيبة االحصائية )Spss )
واسفرت نتائج البحث عن فاعلية البرنامج التعليمي على وفق نظرية )سويلر( في برنامج
تعليمي قائم على وفق نظرية )سويلر( في تحصيل طالب الكلية التربوية املفتوحة في مادة
التذوق الفني وفي ضوء النتائج التي توصل اليها الباحث خرج بمجموعة من االستنتاجات
والتوصيات واملقترحات.
Keywords
برنامج تعليمي. نظرية سويلر. التذوق الفني