Abstract
Abstract
Legislation is the mediator through which all social changes take place, whether they are political, social or economic changes, and legislation is the mechanism by which governments and parliaments can respond to the changing and renewed needs of their societies.
Good legislative drafting contributes to the stability of legal situations, and it reflects in the lack of amendments affecting the well-drafted law. Poor legal drafting may lead to the proliferation of legal texts and their incoherence with each other, which affects the approved legislative patterns and gives them the characteristic of volatility and inconsistency. Which leads to negative effects on the process of implementing these laws, and the issue becomes more difficult if it is related to public servants.
Hence, the interest in the issue of legal drafting does not concern the formal and procedural side, but rather it affects the objective side as well, as long as it aims to the application of the rule of law and good governance. Through the enactment of good and developed legislation, with utmost clarity and precision in wording, consistent with the Constitution and not inconsistent with other laws, and understood by the general public. The most important thing is that it can be applicable, as experience has shown that bad drafting of legal texts has affected the ability to implement them and achieve the purposes for which they were enacted.
Keywords: legislative drafting, legislation, public office, legislative policy, discipline law.
Legislation is the mediator through which all social changes take place, whether they are political, social or economic changes, and legislation is the mechanism by which governments and parliaments can respond to the changing and renewed needs of their societies.
Good legislative drafting contributes to the stability of legal situations, and it reflects in the lack of amendments affecting the well-drafted law. Poor legal drafting may lead to the proliferation of legal texts and their incoherence with each other, which affects the approved legislative patterns and gives them the characteristic of volatility and inconsistency. Which leads to negative effects on the process of implementing these laws, and the issue becomes more difficult if it is related to public servants.
Hence, the interest in the issue of legal drafting does not concern the formal and procedural side, but rather it affects the objective side as well, as long as it aims to the application of the rule of law and good governance. Through the enactment of good and developed legislation, with utmost clarity and precision in wording, consistent with the Constitution and not inconsistent with other laws, and understood by the general public. The most important thing is that it can be applicable, as experience has shown that bad drafting of legal texts has affected the ability to implement them and achieve the purposes for which they were enacted.
Keywords: legislative drafting, legislation, public office, legislative policy, discipline law.
Abstract
الملخص
يُعد التشريع بمثابة الوسيط الذي تتم من خلاله جميع التغييرات في المجتمع، سواء أكانت تغييرات سياسية أم اجتماعية أم اقتصادية، وهو، أي التشريع، الآلية التي تستطيع بواسطتها الحكومات والبرلمانات الاستجابة للاحتياجات المتغيرة والمتجددة لمجتمعاتها. ولا يمكن للتشريع أن يكون جيداً إلا إذا صاحبته صياغة تشريعية جيدة.
وبالمثل فأن الصياغة التشريعية الجيدة تُساهم في استقرار الأوضاع القانونية، وينعكس هذا في قلة التعديلات التي تطال القانون محكم الصياغة، فقد تؤدي الصياغة القانونية السيئة إلى تكاثر حجم النصوص القانونية وعدم ترابط بعضها ببعض، مما يؤثر على الأنماط التشريعية المعتمدة ويضفي عليها سمة التذبذب وعدم التناسق، بما يتبع ذلك من آثار سلبية تطال عملية تنفيذ تلك القوانين، ويُصبح الموضوع أكثر صعوبة إذا ما تعلق بقاعدة قانونية تتعلق بالشريحة الاوسع في المجتمع، ونقصد بها شريحة الموظفين.
ومن ثم فأن الاهتمام بمسألة الصياغة القانونية ليس مجرد اعتناء بالجانب الشكلي والإجرائي، بل أنه يؤثر بالجانب الموضوعي ايضاً، طالما أن الهدف منه هو الوصول إلى تطبيق دولة القانون والحكم الرشيد. من خلال سن تشريع جيد ومتطور، وفي منتهى الوضوح والدقة في الصياغة، ومنسجماً مع الدستور وغير متعارض مع القوانين الأخرى، ومفهوماً عند عامة الناس. والاهم من هذا وذاك أن يكون قابلاً للتطبيق، فقد أثبتت التجربة أن عدم صياغة النصوص القانونية بالدقة اللازمة والوضوح المطلوب قد أثر على قدرة نفادها وتحقيقها للأغراض التي سُنت من أجلها.
الكلمات المفتاحية: صياغة تشريعية، تشريع، وظيفة عامة، سياسة تشريعية، قانون الانضباط.
يُعد التشريع بمثابة الوسيط الذي تتم من خلاله جميع التغييرات في المجتمع، سواء أكانت تغييرات سياسية أم اجتماعية أم اقتصادية، وهو، أي التشريع، الآلية التي تستطيع بواسطتها الحكومات والبرلمانات الاستجابة للاحتياجات المتغيرة والمتجددة لمجتمعاتها. ولا يمكن للتشريع أن يكون جيداً إلا إذا صاحبته صياغة تشريعية جيدة.
وبالمثل فأن الصياغة التشريعية الجيدة تُساهم في استقرار الأوضاع القانونية، وينعكس هذا في قلة التعديلات التي تطال القانون محكم الصياغة، فقد تؤدي الصياغة القانونية السيئة إلى تكاثر حجم النصوص القانونية وعدم ترابط بعضها ببعض، مما يؤثر على الأنماط التشريعية المعتمدة ويضفي عليها سمة التذبذب وعدم التناسق، بما يتبع ذلك من آثار سلبية تطال عملية تنفيذ تلك القوانين، ويُصبح الموضوع أكثر صعوبة إذا ما تعلق بقاعدة قانونية تتعلق بالشريحة الاوسع في المجتمع، ونقصد بها شريحة الموظفين.
ومن ثم فأن الاهتمام بمسألة الصياغة القانونية ليس مجرد اعتناء بالجانب الشكلي والإجرائي، بل أنه يؤثر بالجانب الموضوعي ايضاً، طالما أن الهدف منه هو الوصول إلى تطبيق دولة القانون والحكم الرشيد. من خلال سن تشريع جيد ومتطور، وفي منتهى الوضوح والدقة في الصياغة، ومنسجماً مع الدستور وغير متعارض مع القوانين الأخرى، ومفهوماً عند عامة الناس. والاهم من هذا وذاك أن يكون قابلاً للتطبيق، فقد أثبتت التجربة أن عدم صياغة النصوص القانونية بالدقة اللازمة والوضوح المطلوب قد أثر على قدرة نفادها وتحقيقها للأغراض التي سُنت من أجلها.
الكلمات المفتاحية: صياغة تشريعية، تشريع، وظيفة عامة، سياسة تشريعية، قانون الانضباط.