Abstract
This study deals with the impact of strategic leadership on the quality of educational service, and it was applied to a very important sector in all societies, which is the education sector represented by the Ministry of Education. The research aims to clarify the extent of the ability of the Iraqi Ministry of Education to consolidate the concept of strategic leadership within its culture, and how the process of strategic leadership takes place in it, as well as to identify the level of availability of the strategic leadership style in the researched ministry. The research was applied in the office of the Iraqi Ministry of Education, and the questionnaire was used as a tool key to data collection.
Keywords
educational service quality
strategic leadership
Abstract
عرضت هذه الدراسة أثر القيادة الاستراتيجية في جودة الخدمة التعليمية, وتم التطبيق على قطاع مهم جدا في كل المجتمعات الا و هو قطاع التربية والتعليم والمتمثل بوزارة التربية.
يهدف البحث إلى توضيح مدى قدرة وزارة التربية العراقية على ترسيخ مفهوم القيادة الاستراتيجية ضمن ثقافتها، وكيف تتم عملية القيادة الاستراتيجية فيها، فضلاً عن التعرف على مستوى توافر نمط القيادة الاستراتيجية في الوزارة المبحوثة، وقد تم تطبيق البحث في ديوان وزارة التربية العراقية، واستخدمت الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات.
يهدف البحث إلى توضيح مدى قدرة وزارة التربية العراقية على ترسيخ مفهوم القيادة الاستراتيجية ضمن ثقافتها، وكيف تتم عملية القيادة الاستراتيجية فيها، فضلاً عن التعرف على مستوى توافر نمط القيادة الاستراتيجية في الوزارة المبحوثة، وقد تم تطبيق البحث في ديوان وزارة التربية العراقية، واستخدمت الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات.
Keywords
القيادة الاستراتيجية ، جودة الخدمة التعليمية