Abstract
Abstract:-
This letter referred to the structure of the personality and the artistic and aesthetic techniques of the writer Ibrahim Sabti in his two novels, “The Palace of the Fox and Descendants of Fantasy.” The storyteller and novelist Ibrahim Sabti adopted the method of (self-vision or internal vision). According to this method, the narrator will be knowledgeable as much as the character he is speaking knows. Through it, which will participate in the course of events and their course
The main character in the novel The Fox Palace was not the admirer of this star who became a threat to his life, but rather the admirer was his brother who was martyred in a car bomb explosion.
As for the novel “The Descendant of the Imagination,” the pronoun “I” was the main character and took the focus of the entire narrative.
The use of the character's internal monologue in both novels was one of the writer's distinguishing marks.
Marginal characters had a role in formulating the novel's narrative, which effectively contributed to developing and consolidating the events and structure of the internal and external novel plot.
The novelist succeeded in making the two novels play an influential role in shaping the novel’s architecture, through his movement through the novel’s paths, basements, and alleys through its characters, by describing the novel as a distinct residential and human area, with its edges branching out, its area expanding, and its characters and titles expanding according to the requirements of the event.
Likewise, the multiplicity of characters and faces experienced by the hero of the novel “The Fox’s Palace” (Muhammad Al-Nasiri) created a state of tension, follow-up, and an aesthetic relationship between the writer and the recipient.
This letter referred to the structure of the personality and the artistic and aesthetic techniques of the writer Ibrahim Sabti in his two novels, “The Palace of the Fox and Descendants of Fantasy.” The storyteller and novelist Ibrahim Sabti adopted the method of (self-vision or internal vision). According to this method, the narrator will be knowledgeable as much as the character he is speaking knows. Through it, which will participate in the course of events and their course
The main character in the novel The Fox Palace was not the admirer of this star who became a threat to his life, but rather the admirer was his brother who was martyred in a car bomb explosion.
As for the novel “The Descendant of the Imagination,” the pronoun “I” was the main character and took the focus of the entire narrative.
The use of the character's internal monologue in both novels was one of the writer's distinguishing marks.
Marginal characters had a role in formulating the novel's narrative, which effectively contributed to developing and consolidating the events and structure of the internal and external novel plot.
The novelist succeeded in making the two novels play an influential role in shaping the novel’s architecture, through his movement through the novel’s paths, basements, and alleys through its characters, by describing the novel as a distinct residential and human area, with its edges branching out, its area expanding, and its characters and titles expanding according to the requirements of the event.
Likewise, the multiplicity of characters and faces experienced by the hero of the novel “The Fox’s Palace” (Muhammad Al-Nasiri) created a state of tension, follow-up, and an aesthetic relationship between the writer and the recipient.
Keywords
aesthetic techniques
artistic techniques
Ibrahim Sabti.
personality
Qasr Al-thaelab
self-vision
Silsil Al-Khayal
Abstract
الملخص:-
اشارت هذه الراسة إلى بنية الشخصية والتقنيات الفنية والجمالية عند الكاتب إبراهيم سبتي في روايتيه " قصر الثعلب و سليل الخيال" فقد اعتمد القاص والروائي ابراهيم سبتي اسلوب (الرؤية الذاتية او الرؤية الداخلية)، ووفقا لهذا الاسلوب فان الراوي سيكون عالما بقدر ما تعلم الشخصية التي يتحدث من خلالها، والتي ستكون مشاركة في سير الأحداث ومجرياتها.
الشخصية الرئيسة في رواية قصر الثعلب لم يكن هو المعجب بهذا النجم الذي أصبح عامل تهديد لحياته، وإنما كان المعجب هو أخوه الذي استشهد بانفجار سيارة مفخخة.
أما في رواية سليل الخيال فكان لضمير الـ (أنا) هي الشخصية الرئيسة والتي أخذت محاور السرد الروائي برمته.
استخدام المنلوج الداخلي للشخصية في كلتا الروايتين والذي كان من العلامات الفارقة عند الكاتب.
كان للشخصيات الهامشية دور في صياغة السرد الروائي، والتي ساهمت بشكلٍ فعال في تنمية وتعضيد أحداث وبنية الحبكة الروائية الداخلية والخارجية.
ونجح الروائي في أن يجعل الروايتان تمارسان دوراً مؤثراً في تشكيل العمارة الروائية، من خلال تنقله في دروب وسراديب الرواية وأزقتها عبر شخصياتها، بوصف الرواية منطقةً سكنيةً وإنسانية مميزة، تتشعب أطرافها وتتسع مساحتها، وتتعد شخوصها ووعناوينها وفقاً لمقتضيات الحدث.
كذلك تعدد الشخصيات والوجوه التي مر بها بطل رواية قصر الثعلب (محمد الناصري)، أوجدت حالة شد ومتابعة وعلاقة جمالية بين الكاتب والمتلقي.
اشارت هذه الراسة إلى بنية الشخصية والتقنيات الفنية والجمالية عند الكاتب إبراهيم سبتي في روايتيه " قصر الثعلب و سليل الخيال" فقد اعتمد القاص والروائي ابراهيم سبتي اسلوب (الرؤية الذاتية او الرؤية الداخلية)، ووفقا لهذا الاسلوب فان الراوي سيكون عالما بقدر ما تعلم الشخصية التي يتحدث من خلالها، والتي ستكون مشاركة في سير الأحداث ومجرياتها.
الشخصية الرئيسة في رواية قصر الثعلب لم يكن هو المعجب بهذا النجم الذي أصبح عامل تهديد لحياته، وإنما كان المعجب هو أخوه الذي استشهد بانفجار سيارة مفخخة.
أما في رواية سليل الخيال فكان لضمير الـ (أنا) هي الشخصية الرئيسة والتي أخذت محاور السرد الروائي برمته.
استخدام المنلوج الداخلي للشخصية في كلتا الروايتين والذي كان من العلامات الفارقة عند الكاتب.
كان للشخصيات الهامشية دور في صياغة السرد الروائي، والتي ساهمت بشكلٍ فعال في تنمية وتعضيد أحداث وبنية الحبكة الروائية الداخلية والخارجية.
ونجح الروائي في أن يجعل الروايتان تمارسان دوراً مؤثراً في تشكيل العمارة الروائية، من خلال تنقله في دروب وسراديب الرواية وأزقتها عبر شخصياتها، بوصف الرواية منطقةً سكنيةً وإنسانية مميزة، تتشعب أطرافها وتتسع مساحتها، وتتعد شخوصها ووعناوينها وفقاً لمقتضيات الحدث.
كذلك تعدد الشخصيات والوجوه التي مر بها بطل رواية قصر الثعلب (محمد الناصري)، أوجدت حالة شد ومتابعة وعلاقة جمالية بين الكاتب والمتلقي.
Keywords
الشخصية، الرؤية الذاتية، التقنيات الجمالية، التقنيات الفنية، قصر الثعلب، سليل الخيال، إبراهيم سبتي.