Abstract
This research is concerned with the study of (the technique of formation between the potters Taha Hanash and Salam Ahmed) and it included in four chapters, the first chapter a statement of the research problem, the importance of the research and the need for it, the aim and limits of the research, and defining the terms contained in it. And a statement of the research problem for the subject (the style of formation between the potters Taha Hanash and Salam Ahmed?), which is a remarkable phenomenon, and the current research aims to identify: (the style of formation between the potters Taha Hanash and Salam Ahmed.) Formation between potters Taha Hanash and Salam Ahmed in the illustrations of ceramic works. Second: Temporal boundaries: (2010-2020) AD. Third: Spatial boundaries: Iraq
While the second chapter included the theoretical framework and previous studies, it consisted of two sections: the first included (the method conceptually). The second topic included (representations of the formation style in contemporary Iraqi ceramics).
As for the third chapter, the research procedures, the research community, and the intentional selection of the research sample amounting to (4) models, then the research tool, the research methodology, and the analysis of the research sample.
The fourth chapter, which was concerned with (results and conclusions), included among the results, including:
1- The contemporary Iraqi potter artist sought to leave the natural contexts in the world of ceramics and its forms, and sought to confirm an aesthetic artistic vision.
2- The innovation and creation of new ceramic formations by the Iraqi potter and the preservation of the general body of formation, and he sets out to a new world
While the second chapter included the theoretical framework and previous studies, it consisted of two sections: the first included (the method conceptually). The second topic included (representations of the formation style in contemporary Iraqi ceramics).
As for the third chapter, the research procedures, the research community, and the intentional selection of the research sample amounting to (4) models, then the research tool, the research methodology, and the analysis of the research sample.
The fourth chapter, which was concerned with (results and conclusions), included among the results, including:
1- The contemporary Iraqi potter artist sought to leave the natural contexts in the world of ceramics and its forms, and sought to confirm an aesthetic artistic vision.
2- The innovation and creation of new ceramic formations by the Iraqi potter and the preservation of the general body of formation, and he sets out to a new world
Abstract
يعنى هذا البحث بدراسة (اسلوب التشكيل بين الخزافين طه حنش وسلام احمد) وتضمن في اربعة فصول، الفصل الاول بياناً مشكلة البحث، اهمية البحث والحاجة اليه، هدف البحث وحدوده، وتحديد المصطلحات الواردة فيه. وبيان مشكلة البحث لموضوع (اسلوب التشكيل بين الخزافين طه حنش وسلام احمد؟) التي تعد ظاهرة لافتة للنظر، ويهدف البحث الحالي الى تعرف على: (اسلوب التشكيل بين الخزافين طه حنش وسلام احمد.) وحدود البحث: أولا ً: الحدود الموضوعية: دراسة اسلوب التشكيل بين الخزافين طه حنش وسلام احمد في مصورات الاعمال الخزفية. ثانياً: الحدود الزمانية: (2013 – 2023 ) ميلادي. ثالثاً: الحدود المكانية: العراق
فيما اشتمل الفصل الثاني على الإطار النظري والدراسات السابقة وتألف من مبحثين: تضمن الاول (الأسلوب مفاهيميا). وتضمن المبحث الثاني (تمثلات أسلوب التشكيل في الخزف العراقي المعاصر).
واما بالنسبة للفصل الثالث إجراءات البحث، مجتمع البحث، واختيار عينة البحث بصورة قصدية البالغة (4) نموذجًا، ثم أداة البحث، ومنهجية البحث، وتحليل عينة البحث.
وتضمن الفصل الرابع الذي عنى بـ (النتائج والاستنتاجات) ومن جملة النتائج منها:
1- لقد سعى الفنان الخزاف العراقي المعاصر الى المغادرة التامة في السياقات الطبيعية للخزف واشكاله الاعتياية والتاكيد على الرؤية الجمالية الفنية .
2- ابتكار واستحداث الخزاف العراقي التكوينات الخزفية الجديدة وقد حافظ على الهيئة العامة للتكوينات ومنها ينطلق الى عالم جديد .
فيما اشتمل الفصل الثاني على الإطار النظري والدراسات السابقة وتألف من مبحثين: تضمن الاول (الأسلوب مفاهيميا). وتضمن المبحث الثاني (تمثلات أسلوب التشكيل في الخزف العراقي المعاصر).
واما بالنسبة للفصل الثالث إجراءات البحث، مجتمع البحث، واختيار عينة البحث بصورة قصدية البالغة (4) نموذجًا، ثم أداة البحث، ومنهجية البحث، وتحليل عينة البحث.
وتضمن الفصل الرابع الذي عنى بـ (النتائج والاستنتاجات) ومن جملة النتائج منها:
1- لقد سعى الفنان الخزاف العراقي المعاصر الى المغادرة التامة في السياقات الطبيعية للخزف واشكاله الاعتياية والتاكيد على الرؤية الجمالية الفنية .
2- ابتكار واستحداث الخزاف العراقي التكوينات الخزفية الجديدة وقد حافظ على الهيئة العامة للتكوينات ومنها ينطلق الى عالم جديد .