Abstract
Abstract:-
This paper adopted the distinction between books (Maeani AlQuran) and books of interpretation, since each of them has an approach different from the other, and took the saying of Abu Jaafar al-Nahhas (d. 338 AH) as a starting point to demonstrate the verification of the aspects that he mentioned in the meanings of Qutrub (d. 214 AH), and I found that all What Al-Nahhas mentioned is true according to Qatrub except for two things: the rulings that are the matter of the fundamentalists, and the abrogated and abrogated.
As for the linguistic topics: phonetics, morphology, lexicography, and structure: sentences and styles, Qatrub demonstrated superior linguistic ability that he developed from his sheikhs and acquaintances of his time.
This paper adopted the distinction between books (Maeani AlQuran) and books of interpretation, since each of them has an approach different from the other, and took the saying of Abu Jaafar al-Nahhas (d. 338 AH) as a starting point to demonstrate the verification of the aspects that he mentioned in the meanings of Qutrub (d. 214 AH), and I found that all What Al-Nahhas mentioned is true according to Qatrub except for two things: the rulings that are the matter of the fundamentalists, and the abrogated and abrogated.
As for the linguistic topics: phonetics, morphology, lexicography, and structure: sentences and styles, Qatrub demonstrated superior linguistic ability that he developed from his sheikhs and acquaintances of his time.
Keywords
books of interpretation
matching the saying with the meanings of Qatrub.
meanings of the Qur’an
the saying of Abu Jaafar al-Nahhas in the (Maeani AlQuran)
Abstract
الملخص:-
تبنت هذه الورقة التفريق بين كتب (معاني القرآن)، وكتب التفسير، من أن لكلٍ منهما منهجًا يختلف عن الآخر، واتخذت من مقولة أبي جعفر النحاس(ت338هـ) منطلقا لبيان تحقق الجوانب التي ذكرها في معاني قطرب(ت214هـ)، فوجدت أنّ كل ما ذكره النحاس متحقق عند قطرب إلا أمرين: الأحكام التي هي شأن الأصوليين، والناسخ والمنسوخ.
أما المباحث اللغوية: صوتا، وصرفا، ومعجما، وتركيبا: الجمل والأساليب، فقد أظهر قطرب قدرة لغوية فائقة تكونت لديه من شيوخه ومعارف عصره.
تبنت هذه الورقة التفريق بين كتب (معاني القرآن)، وكتب التفسير، من أن لكلٍ منهما منهجًا يختلف عن الآخر، واتخذت من مقولة أبي جعفر النحاس(ت338هـ) منطلقا لبيان تحقق الجوانب التي ذكرها في معاني قطرب(ت214هـ)، فوجدت أنّ كل ما ذكره النحاس متحقق عند قطرب إلا أمرين: الأحكام التي هي شأن الأصوليين، والناسخ والمنسوخ.
أما المباحث اللغوية: صوتا، وصرفا، ومعجما، وتركيبا: الجمل والأساليب، فقد أظهر قطرب قدرة لغوية فائقة تكونت لديه من شيوخه ومعارف عصره.
Keywords
معاني القرآن، كتب التفسير، مقولة أبي جعفر النحاس في (معاني القرآن)، مطابقة المقولة مع معاني قطرب.