Abstract
Abstract
The Iraqi child displays an external set of external threats, such as the violence he bears. In its last version, Corona and the reactions it caused marked a characteristic of fear in the child,
The child can express his feelings and use it as a means to give vent to those feelings, and the child expresses his ideas and topics by drawing and intends to represent them, what is that except to express his sentiments, thoughts and feelings while he seeks to depict the environment around him,
Expressing emotions in drawing gives the child the opportunity to show some reactions in the process of linking himself, so the interpretation of his experiences during art gives an opportunity to crystallize some ambiguous reactions that he cannot form in words. The goal of the current research is: To get acquainted with the graph in the face of the Corona formula, and to achieve this goal the goal was put in place a single zero formula,
The current study determines the primary school pupils in Maysan Center - Sada al-Ulum Elementary Primary School for males (6 years), the academic year (2019-2020 AD), their number is (85) pupils divided into (4) divisions. (22) What is a total of (22) experimental groups and division (22) parents at legitimate times starts the general secondary school, size of small size, total students of the two groups (36) the two groups (experimental and control) with partial control and post skill test, as for the research tool, it is an analysis form Children's drawings consisted of (7) main themes and (12) minor themes. Validity and reliability of the analysis form were obtained. He used a set of statistic on the (spss) system, which is the equation of agreement ratio for Cooper, the (t-test) and the Holste equation.
The Iraqi child displays an external set of external threats, such as the violence he bears. In its last version, Corona and the reactions it caused marked a characteristic of fear in the child,
The child can express his feelings and use it as a means to give vent to those feelings, and the child expresses his ideas and topics by drawing and intends to represent them, what is that except to express his sentiments, thoughts and feelings while he seeks to depict the environment around him,
Expressing emotions in drawing gives the child the opportunity to show some reactions in the process of linking himself, so the interpretation of his experiences during art gives an opportunity to crystallize some ambiguous reactions that he cannot form in words. The goal of the current research is: To get acquainted with the graph in the face of the Corona formula, and to achieve this goal the goal was put in place a single zero formula,
The current study determines the primary school pupils in Maysan Center - Sada al-Ulum Elementary Primary School for males (6 years), the academic year (2019-2020 AD), their number is (85) pupils divided into (4) divisions. (22) What is a total of (22) experimental groups and division (22) parents at legitimate times starts the general secondary school, size of small size, total students of the two groups (36) the two groups (experimental and control) with partial control and post skill test, as for the research tool, it is an analysis form Children's drawings consisted of (7) main themes and (12) minor themes. Validity and reliability of the analysis form were obtained. He used a set of statistic on the (spss) system, which is the equation of agreement ratio for Cooper, the (t-test) and the Holste equation.
Keywords
Advertising design
coron pandemic
stages of artistic etpreasion .
Abstract
يستطيع الطفل التعبير عن مشاعره وأحاسيسه بالرسم ويتخذ منه وسيلة للتنفيس عن تلك الأحاسيس وحينما يعبر الطفل عن افكاره وموضوعاته ويعمد الى تمثيلها فما ذلك الا للتعبير عن وجدانه وافكاره ومشاعره وهو يسعى الى تصوير البيئة من حوله .
ان التعبير عن الانفعالات في الرسم يعطي الطفل فرصة اظهار بعض ردود الفعل في عملية ربط نفسه ببيئته ، فتفسير خبراته خلال الفن يعطي فرصة تبلور بعض ردود الفعل الغامضة التي لا يستطيع ان يصوغها في كلمات.
الطفل العراقي تعرض لظروف صعبة منها داخلية تخص الاسرة كالحرمان واخرى خارجية كالعنف الذي يحصل من حوله . وفي الآونة الاخيرة ظهور جائحة كورونا وما سببه من ردود فعل تحمل طابعا من الخوف لدى الطفل.
هدف البحث الحالي هو : ألتعرف على أثر التصميم الاعلاني الصحي في التعبير ألفني في مواجهة جائحة كورونا , ولتحقيق هذا الهدف تم صياغة فرضية صفرية واحدة ,
تحدد البحث الحالي بتلاميذ المرحلة الابتدائية في مركز محافظة ميسان – مدرسة صدى العلوم الاهلية الابتدائية للذكور بعمر ( 6سنوات ) للعام الدراسي (2019- 2020 م ) البالغ عددهم (85) تلميذاَ موزعين على (4) شعب ، تم اختيار تلاميذ الصف الاول الابتدائي شعبة (أ) البالغ عددهم ( 22) تلميذاً كمجموعة تجريبية وشعبة (ب) البالغ عددهم (22) ونظرا لان التجربة كانت عن طريق الاتصال بالمجموعتين من خلال المنصة الالكترونية وذلك بسبب توقف الدوام بفعل الحظر تنفيذا لقرارات خلية الازمة بفعل تفشي جائحة كورونا و للوقاية منها ومع تبليغ اولياء الامور بأوقات التجربة بالتعاون مع ادارة المدرسة مشكوره الا ان العدد الكلي للمجموعتين بسبب صعوبة المتابعة بالنسبة للتلميذ فأصبح مجموع تلامذة المجموعتين (36) تلميذ مقسمين الى (18) تلميذ على كل مجموعه وتم اجراء تكافؤ العينة في متغير الجنس ، العمر الزمني اتخذ المنهج التجريبي ذي المجموعتين ( التجريبية والضابطة ) ذي الضبط الجزئي والاختبار المهارى البعدي ، اما اداة البحث فهي استمارة تحليل رسوم الاطفال تكونت من (7) محاور رئيسية و (12) محور فرعي . تم الحصول على الصدق والثبات لاستمارة التحليل . استعمل مجموعة من الوسائل الاحصائية بنظام (spss)وهي معادلة نسبة الاتفاق لكوبر واختبار (t-test) ومعادلة هولستي .
ان التعبير عن الانفعالات في الرسم يعطي الطفل فرصة اظهار بعض ردود الفعل في عملية ربط نفسه ببيئته ، فتفسير خبراته خلال الفن يعطي فرصة تبلور بعض ردود الفعل الغامضة التي لا يستطيع ان يصوغها في كلمات.
الطفل العراقي تعرض لظروف صعبة منها داخلية تخص الاسرة كالحرمان واخرى خارجية كالعنف الذي يحصل من حوله . وفي الآونة الاخيرة ظهور جائحة كورونا وما سببه من ردود فعل تحمل طابعا من الخوف لدى الطفل.
هدف البحث الحالي هو : ألتعرف على أثر التصميم الاعلاني الصحي في التعبير ألفني في مواجهة جائحة كورونا , ولتحقيق هذا الهدف تم صياغة فرضية صفرية واحدة ,
تحدد البحث الحالي بتلاميذ المرحلة الابتدائية في مركز محافظة ميسان – مدرسة صدى العلوم الاهلية الابتدائية للذكور بعمر ( 6سنوات ) للعام الدراسي (2019- 2020 م ) البالغ عددهم (85) تلميذاَ موزعين على (4) شعب ، تم اختيار تلاميذ الصف الاول الابتدائي شعبة (أ) البالغ عددهم ( 22) تلميذاً كمجموعة تجريبية وشعبة (ب) البالغ عددهم (22) ونظرا لان التجربة كانت عن طريق الاتصال بالمجموعتين من خلال المنصة الالكترونية وذلك بسبب توقف الدوام بفعل الحظر تنفيذا لقرارات خلية الازمة بفعل تفشي جائحة كورونا و للوقاية منها ومع تبليغ اولياء الامور بأوقات التجربة بالتعاون مع ادارة المدرسة مشكوره الا ان العدد الكلي للمجموعتين بسبب صعوبة المتابعة بالنسبة للتلميذ فأصبح مجموع تلامذة المجموعتين (36) تلميذ مقسمين الى (18) تلميذ على كل مجموعه وتم اجراء تكافؤ العينة في متغير الجنس ، العمر الزمني اتخذ المنهج التجريبي ذي المجموعتين ( التجريبية والضابطة ) ذي الضبط الجزئي والاختبار المهارى البعدي ، اما اداة البحث فهي استمارة تحليل رسوم الاطفال تكونت من (7) محاور رئيسية و (12) محور فرعي . تم الحصول على الصدق والثبات لاستمارة التحليل . استعمل مجموعة من الوسائل الاحصائية بنظام (spss)وهي معادلة نسبة الاتفاق لكوبر واختبار (t-test) ومعادلة هولستي .
Keywords
تصميم الاعلان الصحي ، جائحة كورونا ، مراحل التعبير الفني.