Abstract
The current research aims to determine the effect of the effectiveness of the PEOE model on the achievement of middle school students in Arabic grammar. An experimental design with partial control and two groups, experimental and control, was chosen. The research sample consisted of (66) students, with (33) students for each group. The two groups were matched on the variables of intelligence, chronological age, and achievement of Arabic grammar for the fourth grade of middle school. Select (162) A behavioral purpose divided into five levels in relation to the cognitive field: remembering, comprehending, applying, and analyzing. To achieve accuracy and objectivity, a table of specifications for the achievement test consisting of (30) was prepared paragraph on the content of the study material, and to verify the null hypothesis: “There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average grades of the students in the experimental group and the average grades of the students in the control group who studied in the usual way In light of the findings of the current research, the researcher concluded that the effectiveness of adopting the POEO model in teaching raises the academic level and academic achievement of fourth-grade students. In light of the results reached, the research recommends adopting the (PEOE) model Training teachers of Arabic grammar in general to use modern teaching models based on constructivist theory, especially the PEOE model, and reorganizing the content of grammar curricula in the middle school in light of the PEOE model. ..”
Keywords
chronological age
content
intelligence variables
preparatory stage
subject matter.
Abstract
يهدف البحث الحالي الى معرفة اثر فاعلية انموذج (PEOE) في تحصيل طلاب المرحلة الاعدادية في مادة قواعد اللغة العربية ، تم اختيار التصميم التجريبي ذو الضبط الجزئي والمجموعتين التجريبية والضابطة. تكونت عينة البحث من (66) طالباً وبواقع (33) طالباً لكل مجموعة، تم مكافئة المجموعتين بمتغيرات الذكاء والعمر الزمني وتحصيل مادة قواعد اللغة العربية للصف الرابع الاعدادي . حدد (162) غرضاً سلوكياً موزعة على خمسة مستويات بالنسبة للمجال المعرفي وهي : التذكر ، والاستيعاب ، والتطبيق ، والتحليل . ولتحقيق الدقة والموضوعية تم إعداد جدول مواصفات لاختبار التحصيل المكون من (30) فقرة على محتوى المادة الدراسية ، وللتحقق من الفرضية الصفرية « لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة ( 0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية ومتوسط درجات طلاب المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة الاعتيادي في ضوء النتائج التي توصل إليها البحث الحالي واستنتجت الباحثة ان فاعلية اعتماد أنموذج poeo في التدريس يرفع المستوى العلمي والتحصيل الدراسي لطلاب الصف الرابع العلمي. في ضوء ما تم التوصل إليه من نتائج يوصي البحث بتبني نموذج (PEOE) وتدريب مدرسي قواعد اللغة العربية عموما على استخدام النماذج التدريسية الحديثة القائمة على النظرية البنائية وخصوصا نموذج (PEOE) وإعادة تنظيم محتوى مناهج القواعد بالمرحلة الاعدادية في ضوء نموذج (PEOE).
Keywords
: المرحلة الاعدادية، متغيرات الذكاء ، العمر الزمني ، المحتوى ، المادة الدراسية.