Abstract
It was found through the exploratory study that there is a weakness in the capabilities of the students of the Department of Art Education to write a theatrical text in the light of a clear plan and technology, which encouraged the researcher to think about the necessity of adopting scientific mechanisms to write a theatrical text through employing a cooperative learning strategy, and the research structure contained four The chapters, the first chapter of which included the methodological framework, and the second chapter was devoted to the theoretical framework, which included three topics, the first was dedicated to cooperative learning, the second for the elements of building the theatrical text, and the third dealt with the stages of writing the theatrical text. The third chapter deals with research methodology and procedures, while the fourth and final chapter is devoted to the findings, conclusions, recommendations and proposals
Abstract
تبين من طريق الدراسة الاستطلاعية أن هناك ضعفاً في قدرات طلبة قسم التربية الفنية على كتابة نص مسرحي في ضوء خطة وتقنية واضحة، الأمر الذي شجع الباحث للتفكير في ضرورة إعتماد آليات علمية لكتابة نص مسرحي من طريق توظيف استراتيجية التعلم التعاوني، وقد إحتوت هيكلية البحث على أربعة فصول، إشتمل الفصل الأول منه على الإطار المنهجي، أما الفصل الثاني فقد خُصص للإطار النظري الذي إشتمل على ثلاثة مباحث خصص أولها للتعلم التعاوني والثاني لعناصر بناء النص المسرحي والثالث عرض مراحل كتابة النص المسرحي. أما الفصل الثالث أستعرض منهجية البحث وإجراءاته، أما الفصل الرابع والأخير فخصص للنتائج والإستنتاجات والتوصيات والمقترحات .