Abstract
Abstract:
The current research aimed to identify self-alienation among university students, determine the significance of differences in self-alienation based on gender, and determine the nature of the correlational relationships between the two variables (self-alienation and social isolation). The researcher used two scales: ((Self-Alienation Scale)) and ((Social Isolation Scale)), and the validity of the two scales was taken into account in constructing the scales using the method of apparent validity, construct validity, and stability indicators using the test-retest method, and the method of internal consistency using the Cronbach›s alpha equation. The construction sample for the two scales was used, as it amounted to ((400)) male and female students from Al-Mustansiriya University students. The researcher relied on (the integrated perspective of self-alienation) in the self-alienation variable and on the theory of ((identity and stress research by Begethupits 193)) in the social isolation variable and used appropriate statistical methods with the help of the statistical package for psychological and social sciences ((SPSS)) to reach the research results. The research results showed the following
1. University students experience self-alienation.
2. There are statistically significant differences in self-alienation according to gender (males, females), with males outperforming females in self-alienation.
3. University students do not experience social isolation.
4. There are no statistically significant differences in the social isolation variable based on gender (male, female).
5. There is a negative inverse relationship between self-alienation and social isolation in the broadcast sample.
The study presented a number of recommendations, proposals, and conclusions.
The current research aimed to identify self-alienation among university students, determine the significance of differences in self-alienation based on gender, and determine the nature of the correlational relationships between the two variables (self-alienation and social isolation). The researcher used two scales: ((Self-Alienation Scale)) and ((Social Isolation Scale)), and the validity of the two scales was taken into account in constructing the scales using the method of apparent validity, construct validity, and stability indicators using the test-retest method, and the method of internal consistency using the Cronbach›s alpha equation. The construction sample for the two scales was used, as it amounted to ((400)) male and female students from Al-Mustansiriya University students. The researcher relied on (the integrated perspective of self-alienation) in the self-alienation variable and on the theory of ((identity and stress research by Begethupits 193)) in the social isolation variable and used appropriate statistical methods with the help of the statistical package for psychological and social sciences ((SPSS)) to reach the research results. The research results showed the following
1. University students experience self-alienation.
2. There are statistically significant differences in self-alienation according to gender (males, females), with males outperforming females in self-alienation.
3. University students do not experience social isolation.
4. There are no statistically significant differences in the social isolation variable based on gender (male, female).
5. There is a negative inverse relationship between self-alienation and social isolation in the broadcast sample.
The study presented a number of recommendations, proposals, and conclusions.
Keywords
apparent honesty.
Keywords: self-alienation
significance of differences
social isolation
Abstract
المستخلص:
استهدف البحث الحالي عدد من الأهداف منها التعرف على الاغتراب الذاتي لدى طلبة الجامعة ومعرفة دلالة الفروق في الاغتراب الذاتي على وفق متغير الجنس فضلاً عن ايجاد طبيعـــة العلاقات الارتباطية بين المتغيرين (الاغتراب الذاتي والعزلة الاجتماعية )) وقد بنى الباحث مقياسين هما ((مقياس الاغتراب الذاتي )) و((مقياس العزلة الاجتماعية )) وقــد روعي في بناء صدق المقياسين بطريقة الصدق الظاهري وصدق البناء ومؤشرات الثبات بطريقة الاختبار وإعادة الاختباروطريقة الاتساق الداخلي باستخدام معادلة الفاكرونباخ وتم اســـتعمال عينـــة البناء لتلك للمقياسين إذ بلغـــت قوامهــا (( 400 )) طالب وطالبــة من طلبة الجامعة المستنصرية وقـــد اعتمــد الباحث على ( المنظور التكاملي للاغتراب الذاتي ) في متغير الاغتراب الذاتي وعلـــى نظرية (( الهوية وبحوث الاجهاد لبيجيثوبتس 1983)) فــي متغيرالعزلة الاجتماعية واستعمل الوسائل الاحصائية المناسبة وبالاستعانة بالحقيبة الاحصائية للعلوم النفسية والاجتماعية (( SPSS )) للوصول الى نتائج البحث وقد أظهرت نتائج البحث الى الآتي :
1. يتمتع طلبة الجامعة بالاغتراب الذاتي .
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاغتراب الذاتي على وفق متغير الجنس ( ذكور ، اناث ) بتفوق الذكور على الاناث في الاغتراب الذاتي
3. ان طلبة الجامعة ليس لديهم عزلة اجتماعية.
4. لا توجد فروق دالة احصائياً في متغير العزلة الاجتماعية تبعاً لمتغير الجنس (ذكور، اناث).
5. وجود علاقة سلبية عكسية بين الاغتراب الذاتي والعزلة الاجتماعية لدى عينة البث، وقد طرح البحث بعدد من التوصيات والمقترحات والاستنتاجات.
استهدف البحث الحالي عدد من الأهداف منها التعرف على الاغتراب الذاتي لدى طلبة الجامعة ومعرفة دلالة الفروق في الاغتراب الذاتي على وفق متغير الجنس فضلاً عن ايجاد طبيعـــة العلاقات الارتباطية بين المتغيرين (الاغتراب الذاتي والعزلة الاجتماعية )) وقد بنى الباحث مقياسين هما ((مقياس الاغتراب الذاتي )) و((مقياس العزلة الاجتماعية )) وقــد روعي في بناء صدق المقياسين بطريقة الصدق الظاهري وصدق البناء ومؤشرات الثبات بطريقة الاختبار وإعادة الاختباروطريقة الاتساق الداخلي باستخدام معادلة الفاكرونباخ وتم اســـتعمال عينـــة البناء لتلك للمقياسين إذ بلغـــت قوامهــا (( 400 )) طالب وطالبــة من طلبة الجامعة المستنصرية وقـــد اعتمــد الباحث على ( المنظور التكاملي للاغتراب الذاتي ) في متغير الاغتراب الذاتي وعلـــى نظرية (( الهوية وبحوث الاجهاد لبيجيثوبتس 1983)) فــي متغيرالعزلة الاجتماعية واستعمل الوسائل الاحصائية المناسبة وبالاستعانة بالحقيبة الاحصائية للعلوم النفسية والاجتماعية (( SPSS )) للوصول الى نتائج البحث وقد أظهرت نتائج البحث الى الآتي :
1. يتمتع طلبة الجامعة بالاغتراب الذاتي .
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاغتراب الذاتي على وفق متغير الجنس ( ذكور ، اناث ) بتفوق الذكور على الاناث في الاغتراب الذاتي
3. ان طلبة الجامعة ليس لديهم عزلة اجتماعية.
4. لا توجد فروق دالة احصائياً في متغير العزلة الاجتماعية تبعاً لمتغير الجنس (ذكور، اناث).
5. وجود علاقة سلبية عكسية بين الاغتراب الذاتي والعزلة الاجتماعية لدى عينة البث، وقد طرح البحث بعدد من التوصيات والمقترحات والاستنتاجات.
Keywords
الكلمات المفتاحية: الاغتراب الذاتي، دلالة الفروق،العزلة الاجتماعية، الصدق الظاهري.