Abstract
The research aims to reveal the diversity management strategies of the
Popular Mobilization Forces and their impact on the mental image in the liberated
areas. In view of the research methodology and in order to achieve its objectives,
the researcher used the in-depth interview method to find out the impact of the
diversity policy on the target groups, as well as building a measure of the mental
image of the popular crowd. The systematic random sample is a probability
sampling. The sample included (1842) respondents from the public in the liberated
areas at a confidence level of (0.97). There is a significant impact of the diversity
management that the martyr engineer followed in crystallizing these impressions.
The study recommended the need to pay attention to completing the steps of the
martyr engineer in adopting diversity management in all formations of the popular
crowd, and the need to form teams to monitor and evaluate the mechanisms of
managing diversity and addressing failures. Emphasis on preventing any bias or
discrimination within the popular crowd about individuals.
Popular Mobilization Forces and their impact on the mental image in the liberated
areas. In view of the research methodology and in order to achieve its objectives,
the researcher used the in-depth interview method to find out the impact of the
diversity policy on the target groups, as well as building a measure of the mental
image of the popular crowd. The systematic random sample is a probability
sampling. The sample included (1842) respondents from the public in the liberated
areas at a confidence level of (0.97). There is a significant impact of the diversity
management that the martyr engineer followed in crystallizing these impressions.
The study recommended the need to pay attention to completing the steps of the
martyr engineer in adopting diversity management in all formations of the popular
crowd, and the need to form teams to monitor and evaluate the mechanisms of
managing diversity and addressing failures. Emphasis on preventing any bias or
discrimination within the popular crowd about individuals.
Keywords
and audience.
Diversity Management
Mental image
Popular crowd
Strategy
Abstract
يهدف البحث إلى الكشف عن استراتيجيات إدارة التنوع للحشد الشعبي وانعكاسها
على الصورة الذهنية بالمناطق المحررة، وتحقيقا لأهداف البحث والإجابة على تساؤلاته
فقد اعتمد الباحث على الدراسة الوصفية، مستخدماً المنهج المسحي للجمهور في المناطق
المحررة، وبالنظر لمنهج البحث وتحقيقا لأهدافه استخدم الباحث أسلوب المقابلة المعمقة
لمعرفة أثر سياسة التنوع لدى الفئات المستهدفة فضلاً عن بناء مقياس للصورة الذهنية
للحشد الشعبي، وبالنظر لطبيعة الجمهور المستهدف الذي يتسم بالتنوع فقد تم اعتماد
مقياس ليكرت الثلاثي، واستخدم الباحث في دراسة الجمهور العينة العشوائية المنتظمة
وهي من العينات الاحتمالية. وقد اشتملت العينة على ) 1842 ( مبحوثاً من الجمهور في
المناطق المحررة عند مستوى ثقة بلغ ) 0.97 (، توصلت الدراسة الى ان غالبية المبحوثين
يحملون صورة ذهنية إيجابية عن الحشد الشعبي سواء ما يتعلق بوظيفته الرئيسة وقياداته
وسلوكيات اعضاءه فضلاً عن شرعية وجودة وقد اتضح من الإجابات وجود اثر كبير لإدارة
التنوع التي اتبعها الحشد الشعبي في بلورة هذه الانطباعات، وقد أوصت الدراسة بضرورة
الاهتمام باستكمال إستراتيجيات إدارة التنوع في جميع تشكيلات الحشد الشعبي وضرورة
تشكيل فرق لمراقبة وتقييم اليات ادارة التنوع ومعالجة الاخفاقات والتأكيد على منع اي
تحيز او تمييز داخل الحشد الشعبي ازاء الافراد.
على الصورة الذهنية بالمناطق المحررة، وتحقيقا لأهداف البحث والإجابة على تساؤلاته
فقد اعتمد الباحث على الدراسة الوصفية، مستخدماً المنهج المسحي للجمهور في المناطق
المحررة، وبالنظر لمنهج البحث وتحقيقا لأهدافه استخدم الباحث أسلوب المقابلة المعمقة
لمعرفة أثر سياسة التنوع لدى الفئات المستهدفة فضلاً عن بناء مقياس للصورة الذهنية
للحشد الشعبي، وبالنظر لطبيعة الجمهور المستهدف الذي يتسم بالتنوع فقد تم اعتماد
مقياس ليكرت الثلاثي، واستخدم الباحث في دراسة الجمهور العينة العشوائية المنتظمة
وهي من العينات الاحتمالية. وقد اشتملت العينة على ) 1842 ( مبحوثاً من الجمهور في
المناطق المحررة عند مستوى ثقة بلغ ) 0.97 (، توصلت الدراسة الى ان غالبية المبحوثين
يحملون صورة ذهنية إيجابية عن الحشد الشعبي سواء ما يتعلق بوظيفته الرئيسة وقياداته
وسلوكيات اعضاءه فضلاً عن شرعية وجودة وقد اتضح من الإجابات وجود اثر كبير لإدارة
التنوع التي اتبعها الحشد الشعبي في بلورة هذه الانطباعات، وقد أوصت الدراسة بضرورة
الاهتمام باستكمال إستراتيجيات إدارة التنوع في جميع تشكيلات الحشد الشعبي وضرورة
تشكيل فرق لمراقبة وتقييم اليات ادارة التنوع ومعالجة الاخفاقات والتأكيد على منع اي
تحيز او تمييز داخل الحشد الشعبي ازاء الافراد.
Keywords
الإستراتيجية، إدارة التنوع، الصورة الذهنية، الحشد الشعبي، الجمهور