Abstract
This study sought to find out the reality of crisis marketing
management requirements and their relationship variables outstanding
performance for beekeepers and honey producers in the Conservative of
Kirkuk / Al Debs.
The study was descriptive and analytical approach, it has been a
questionnaire prepared for this purpose design, Likert triple measure
adopted and used as a tool to collect the necessary data, and consists of
the study population of beekeepers and producers of honey in Kirkuk
Conservative / Al Debs, totaling (24) Beekeeper and producer of honey,
according to statistics official, has been fully accredited as a sample for
the study. And distributed them questionnaire forms and fully recovered
at a rate of (100%), and used appropriate statistical tests in order to reach
the connotations of moral value and indicators support the main objective
of the study.
In the light of the conclusions reached by the researchers. The study
concluded with some proposals are consistent with these findings.
Key words: crisis management, marketing, marketing management
requirements crises, beekeeping, outstanding performance.
management requirements and their relationship variables outstanding
performance for beekeepers and honey producers in the Conservative of
Kirkuk / Al Debs.
The study was descriptive and analytical approach, it has been a
questionnaire prepared for this purpose design, Likert triple measure
adopted and used as a tool to collect the necessary data, and consists of
the study population of beekeepers and producers of honey in Kirkuk
Conservative / Al Debs, totaling (24) Beekeeper and producer of honey,
according to statistics official, has been fully accredited as a sample for
the study. And distributed them questionnaire forms and fully recovered
at a rate of (100%), and used appropriate statistical tests in order to reach
the connotations of moral value and indicators support the main objective
of the study.
In the light of the conclusions reached by the researchers. The study
concluded with some proposals are consistent with these findings.
Key words: crisis management, marketing, marketing management
requirements crises, beekeeping, outstanding performance.
Keywords
beekeeping
crisis management
marketing
marketing management requirements crises
outstanding performance.
Abstract
سعت هذه الدراسة إلى معرفة واقع متطلبات إدارة الأزمات التسويقية وعلاقتها بمتغيرات الأداء المتميز لمربي النحل ومنتجي العسل في قضاء الدبس / محافظة كركوك.
واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم تصميم استبانة أعدت لهذا الغرض، اعتمدت مقياس ليكرت الثلاثي وتم استخدامها كأداة لجمع البيانات اللازمة، ويتكون مجتمع الدراسة من النحالين ومنتجي العسل في محافظة كركوك / قضاء الدبس، والبالغ عددهم (24) تحالا ومنتجا للعسل وفقا لإحصاءات غير رسمية، وقد تم اعتمادهم بالكامل كعينة للدراسة. ووزعت عليهم استمارات الاستبانة واسترجعت بالكامل أي بنسبة (100%)، واستخدمت الاختبارات الإحصائية المناسبة بهدف الوصول إلى دلالات ذات قيمة معنوية ومؤشرات تدعم الهدف الأساس من الدراسة.
وفي ضوء الاستنتاجات التي توصل اليها الباحثان فقد اختتمت الدراسة ببع
واعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد تم تصميم استبانة أعدت لهذا الغرض، اعتمدت مقياس ليكرت الثلاثي وتم استخدامها كأداة لجمع البيانات اللازمة، ويتكون مجتمع الدراسة من النحالين ومنتجي العسل في محافظة كركوك / قضاء الدبس، والبالغ عددهم (24) تحالا ومنتجا للعسل وفقا لإحصاءات غير رسمية، وقد تم اعتمادهم بالكامل كعينة للدراسة. ووزعت عليهم استمارات الاستبانة واسترجعت بالكامل أي بنسبة (100%)، واستخدمت الاختبارات الإحصائية المناسبة بهدف الوصول إلى دلالات ذات قيمة معنوية ومؤشرات تدعم الهدف الأساس من الدراسة.
وفي ضوء الاستنتاجات التي توصل اليها الباحثان فقد اختتمت الدراسة ببع
Keywords
إدارة الأزمات التسويقية، متطلبات إدارة الأزمات التسويقية، تربية النحل.