Abstract
The entrance to engineering thinking hats) six Hats) of the latest concepts of
contemporary management that underpin the creative process through which the pattern of
thinking at the individual and his handling of Algkulai and intellectual with the course of events
in the work environment, which is reflected in the functionality of the staff and the quality of
their performance and their creativity and excellence in the organization researched. By the
researchers sought through research to provide the conceptual framework to the statement of the
concept of , relevance and the concept of functionality and its relevance to the organizations and
the framework applied to ensure description of the sample researched (General Directorate for
Education in the province of Nineveh), and diagnosis of the research variables and the statement
of the correlations and influence between each of the engineering thinking and functionality,
and in general, try to answer the following questions:
• Is the Engineering the six thinking hats guide "to use creative thinking skills in organization
research sample?
• Is there a clear perception of the managers in the organization researched on the impact of
engineering the six thinking hats in the functionality?
• How can the adoption of Engineering the six thinking hats in the organization researched?
The results indicate a number of conclusions were highlighted:
• There is a significant correlation between the thinking engineering and functionality in the
organization researched.
• There is a significant effect of engineering the six thinking hats and functionality in the
organization researched.
Depending "on the conclusions reached by the research, has been providing a range of proposals
harmonious with those conclusions.
contemporary management that underpin the creative process through which the pattern of
thinking at the individual and his handling of Algkulai and intellectual with the course of events
in the work environment, which is reflected in the functionality of the staff and the quality of
their performance and their creativity and excellence in the organization researched. By the
researchers sought through research to provide the conceptual framework to the statement of the
concept of , relevance and the concept of functionality and its relevance to the organizations and
the framework applied to ensure description of the sample researched (General Directorate for
Education in the province of Nineveh), and diagnosis of the research variables and the statement
of the correlations and influence between each of the engineering thinking and functionality,
and in general, try to answer the following questions:
• Is the Engineering the six thinking hats guide "to use creative thinking skills in organization
research sample?
• Is there a clear perception of the managers in the organization researched on the impact of
engineering the six thinking hats in the functionality?
• How can the adoption of Engineering the six thinking hats in the organization researched?
The results indicate a number of conclusions were highlighted:
• There is a significant correlation between the thinking engineering and functionality in the
organization researched.
• There is a significant effect of engineering the six thinking hats and functionality in the
organization researched.
Depending "on the conclusions reached by the research, has been providing a range of proposals
harmonious with those conclusions.
Abstract
بعد مدخل التفكير بالقبعات الست (Six Hats) من المفاهيم الإدارية المعاصرة التي ترتكز العملية الإبداعية من خلالها على نمط التفكير عند الفرد وأسلوب تعامله العقلي والفكري مع بيئة العمل مما ينعكس على الاداء المنظمي للموظفين وجودة أدائهم وإبداعاتهم والتميز عليه سعى الباحثان من خلال تقديم الإطار المفاهيمي للدراسة إلى بيان مفهوم القبعات الست وأهميتها ومفهوم الاداء المنظمي وأهميته بالنسبة إلى المنظمات أما الإطار التطبيقي فقد تضمن وصف أفراد العينة المبحوثة المديرية العامة للتربية في محافظة نينوى، وتشخيص متغيرات الدراسة وبيان علاقات الارتباط والتأثير بين كل من مدخل التفكير بالقبعات الست والاداء المنظمي، وبشكل عام حاولت الدراسة الإجابة عن التساؤلات الآتية:
: هل بعد مدخل التفكير بالقبعات الست مرشدا لاستخدام مهارات التفكير الإبداعي في المنظمة عينة الدراسة؟ هل هناك تصور واضح لدى المدراء في المنظمة المبحوثة عن أثر مدخل التفكير بالقبعات الست في الأداء
المنظمي؟
كيف يمكن اعتماد مدخل التفكير بالقبعات الست في المنظمة المبحوثة
وتوصلت الدراسة إلى جملة من الاستنتاجات كان من أبرزها:
هناك علاقة ارتباط معنوية بين مدخل التفكير بالقبعات الست و الاداء المنظمي في المنظمة المبحوثة. هناك تأثير معنوي لمدخل التفكير بالقبعات الست والاداء المنظمي في المنظمة المبحوثة.
واعتمادا على الاستنتاجات التي توصلت إليها الدراسة، فقد تم تقديم مجموعة من المقترحات المتناعمة مع تلك الاستنتاجات
: هل بعد مدخل التفكير بالقبعات الست مرشدا لاستخدام مهارات التفكير الإبداعي في المنظمة عينة الدراسة؟ هل هناك تصور واضح لدى المدراء في المنظمة المبحوثة عن أثر مدخل التفكير بالقبعات الست في الأداء
المنظمي؟
كيف يمكن اعتماد مدخل التفكير بالقبعات الست في المنظمة المبحوثة
وتوصلت الدراسة إلى جملة من الاستنتاجات كان من أبرزها:
هناك علاقة ارتباط معنوية بين مدخل التفكير بالقبعات الست و الاداء المنظمي في المنظمة المبحوثة. هناك تأثير معنوي لمدخل التفكير بالقبعات الست والاداء المنظمي في المنظمة المبحوثة.
واعتمادا على الاستنتاجات التي توصلت إليها الدراسة، فقد تم تقديم مجموعة من المقترحات المتناعمة مع تلك الاستنتاجات