Abstract
Objectives: research aims to focus on the most important components of the novel, namely the technique of chronological construction in the narrative of (The Hunchback of Baghdad) by the narrator Riyadh al-Qadhi, and attempts to trace the strategy he implemented in the technique of time and its formation in the novel. Methods: This research tracks the movement of characters and their relationship to time through textual analysis of the novel. Results: Explaining time in the story and in the novel. The purpose is that time in the story relies on imagination, which is the time of the signifier, while the time of the novel includes false time (the time signified). In this study, we demonstrated the structure of time in the narrative discourse through the nature of relationship between the two times, relying on flashback and anticipation. This is the prevailing approach among critics and the most widely applied and mature approach to narrative texts, at both levels: chronological order and time duration. Conclusion: The novel "The Hunchback of Baghdad" is a human experience presented by the narrator in a simple narrative style that closely connects with the reader. It contains narrative parallels and paradoxes between war and life following the fall of Baghdad, and how the years passed for Iraq and the pain they brought. The study demonstrates the effective experience of the narrator inshaping time through a set of techniques used in the novel.
Keywords
anticipation
chronological order
flashback
narration
Abstract
الأهداف: يهدف البحث الى التركيز على اهم مقومات الرواية وهي تقنية البناء الزمني في السرد (رواية احدب بغداد) للراوي رياض القاضي ومحاولة التتبع الاستراتيجة التي اتخذها في تقنية الزمن وتشكيله في الرواية. المنهجية: تم الاعتماد في هذا البحث على التحليل النصي وتتبع حركة الشخوص وعلاقتها بالزمن من خلال التحليل النصي للرواية.
النتائج: بيان الزمن في الرواية، والغاية منه، ان الزمن في القصة يعتمد على التخيل، وهو زمن الدال، اما زمن الرواية فيتضمن الزمن الزائف (الزمن المدلول)، وقد بينا في هذه الدراسة بنية الزمن في الخطاب الروائي من خلال نوعية العلاقة بين الزمنين بالاعتماد على تقنيتي الاسترجاع والاستباق، وهذا هو السائد بين النقاد والاكثر تطبيقا ونضجا على النصوص الروائية وذلك على المستويين الترتيب الزمني والمدة الزمنية. الخلاصة: ان رواية (احدب بغداد) هي تجربة إنسانية قدمها الراوي بأسلوب سردي بسيط يقترب من المتلقي بمسافة قريبة جدا، وقد حملت في ثناياها مقاربات سردية ومفارقات ما بين الحرب والحياة، ما بعد سقوط بغداد وكيف مرت السنوات على العراق وما حملته من آلام، لقد بينت الدراسة نقل التجربة الفاعلية في تشكيله للزمن، من خلال مجموعة من التقنيات المستخدمة في الرواية.
النتائج: بيان الزمن في الرواية، والغاية منه، ان الزمن في القصة يعتمد على التخيل، وهو زمن الدال، اما زمن الرواية فيتضمن الزمن الزائف (الزمن المدلول)، وقد بينا في هذه الدراسة بنية الزمن في الخطاب الروائي من خلال نوعية العلاقة بين الزمنين بالاعتماد على تقنيتي الاسترجاع والاستباق، وهذا هو السائد بين النقاد والاكثر تطبيقا ونضجا على النصوص الروائية وذلك على المستويين الترتيب الزمني والمدة الزمنية. الخلاصة: ان رواية (احدب بغداد) هي تجربة إنسانية قدمها الراوي بأسلوب سردي بسيط يقترب من المتلقي بمسافة قريبة جدا، وقد حملت في ثناياها مقاربات سردية ومفارقات ما بين الحرب والحياة، ما بعد سقوط بغداد وكيف مرت السنوات على العراق وما حملته من آلام، لقد بينت الدراسة نقل التجربة الفاعلية في تشكيله للزمن، من خلال مجموعة من التقنيات المستخدمة في الرواية.
Keywords
الترتيب الزمني، الاسترجاع، الاستباق، الرواية