Abstract
Puppet Theater is a performative form that involves the animation of puppets, often representing human or animal-like characters. These puppets are operated or controlled by a person called a puppeteer, who uses hand and arm movements to manipulate devices such as rods or strings to move the puppet’s body, head, limbs, and in some cases, the mouth and eyes. The puppeteer speaks in the voice of the puppet character and may sometimes perform to a recorded soundtrack Puppetry is an ancient theatrical art that dates back to the 5th century BCE in ancient Greece, and some forms may trace back as far as 3000 BCE. Despite its many forms, puppetry universally involves the animation of inanimate objects to tell a story. It is widespread in nearly all human societies, often used for entertainment through performance. However, in some cases, it focuses on sacred themes and religious rituals, using symbolic forms and puppets in celebrations, carnivals, and as a catalyst for social and psychological change in transformative arts. This research focuses on the delivery mechanisms in puppet theater performances by Nadhir Abdul Ghani Al-Azzawi, who crafted and manipulated puppets for theatrical performances presented to children. His approach was based on creating a fully developed dramatic story, with structured characters and events, and utilizing the performance space as a reception environment for the child. He emphasized the child's ability to interact with and immerse themselves in the show, and how responsive the child was to the unfolding events.
Keywords
Delivery
mechanisms
Mosul
Nadhir Abdul-Ghani Al-Azzawi
Puppet Theater
Abstract
مسرح الدمى شكل أدائيا يتضمن تحريك الدمى أو ما تسمى بالعرائس، أذ تمثل نوعا من الشخصيات البشرية أو الحيوانية التي يتم تحريكها أو التحكم بها بواسطة إنسان يُسمى محرك الدمى، حيث يستخدم محركو الدمى حركات الأيدي والأذرع للتحكم في أجهزة مثل القضبان أو الخيوط لتحريك الجسم والرأس والأطراف، وفي بعض الحالات فم وعيني الدمية، ويتحدث محرك الدمى بصوت شخصية الدمية، بينما يؤدي في بعض الأحيان على موسيقى تصويرية مسجلة. وفن العرائس هو شكل مسرحي قديم، بعود إلى القرن الخامس قبل الميلاد في اليونان القديمة، ربما يعود تاريخ بعض أشكاله إلى 3000 عام قبل الميلاد، إذ يتخذ فن العرائس أشكالًا متعددة، لكنها تشترك جميعها في عملية تحريك أشياء جامدة لسرد قصة، وينتشر فن العرائس في المجتمعات البشرية تقريبا بوساطه استخدام الدمى لأغراض الترفيه في الأداء، قد تركز على الموضوعات المقدسة وبعض الطقوس الدينية في بعض العروض، حيث تستخدم الأشكال والدمى الرمزية في الاحتفالات والكرنفالات، وكحافز للتغيير الاجتماعي والنفسي في الفنون التحويلية .وتجدر الإشارة إلى تركيز هذا البحث على آليات الإلقاء لعروض مسرح الدمى المقدمة يعد نذير عبد الغني العزاوي الذي عمل على صناعة الدمى والتحكم بها لاستخدامها في عرض مسرحي مقدم أمام الأطفال، معتمدا على إنشاء قصة مسرحية متكاملة من حيث البناء الدرامي وترتيب الشخصيات والأحداث على مكان العرض الذي يشكل فضاء التلقي للطفل والتركيز على إمكانية تفاعلية الطفل وتماهيه مع العرض، ومدى استجابته للأحداث، إذ تؤدي الدمية دورها أمام الطفل، لتكون جزءا من حياته أثناء العرض
Keywords
الالقاء ، مسرح الدمى، اليات، نذير عبد الغني، الموصل