Abstract
Surveying Research , on the two students stages(first,third)of physical education college , containing of motivation importance on physical education students college, which considered as individuals behaviours dynamic acting to motivate them on their aims realizing through sports achieving , it is considered as potential energy upon the individual. Two researcher are supposed that there are statistical indicative differences according sex variable in addition to the statistical indicative differences of the two stages students (first,third). The number of research sample individuals amount is (60) students , who divided on two stages , each one containing of (30) students . The research is located on physical education college students in Al-Monstansiriya University for period from 2-1-2009 up to 18-3-2009. More important conclusion of study that , there are statistical inductive differences onthe Gnostic motive measure in the following attitudes(second, forth, seventh, tenth, fourteenth, sixteenth, seventeenth, twenty-fifth). Also two researcher have concluded to differences absence at the other attitudes which never act on consulting students statistically. So the two researcher are recommended to encourage students through opening dialogue with their teachers in different sport subjects for gaining the knowledge
Keywords
cognitive motivation
students of the Faculty of Physical Education
Abstract
اشتمل البحث على اهمية الدافعية عند طلبة كلية التربية الرياضية فهي تعتبر محركات لسلوك الفرد التي تعمل على تحفيزهم على تحقيق اهدافهم من خلال انجازاتهم الرياضية فهي تعد طاقة كامنة عند الفرد . وفترض الباحثان ان هناك فروق ذات دلاله احصائية تبعا لمتغير الجنس وكذلك هناك فروق ذات دلاله احصائية لدى طلبة المرحلتين (الاول والثالث)كما بلغ عدد افراد عينة البحث (60)طالب وطالبة تم تقسيمهم على مرحلتين .اذ اتحتوت كل مرحلة على (30)طالب وطالبة .وقد اجري البحث على طلبة كلية التربية الرياضية في الجامعة المستنصرية للفترة من 2/1/2009 ولغاية 18/3/2009 واهم ما توصلت الية الدراسة هو وجود فروق ذات دلالةاحصائية في مقياس الدافع المعرفي في المواقف التالية (الثاني،الرابع،السابع،العاشر،الرابع عشر،السادس عشر،السابع عشر،الخامس والعشرون) كما توصلت الى انعدام الفروق في المواقف الاخرى التي لم تعمل على استثارة الطلبة احصائيا .وعلية اوصى الباحثان على تشجيع الطلبة من خلال فتح حوار مفتوح بين الطلبة واساتذتهم في مختلف المواضيع الرياضية لاكتساب المعرفه لديهم
Keywords
الدافع المعرفي
طلبة كلية التربية الرياضية