Abstract
The current study seeks to know the factors affecting the use of the e-learning system, especially after the spread of COVID-19, and by using the unified theory of acceptance and use of technology. Factors affecting the acceptance of the e-learning system. To solve this problem, the researchers chose the sector of the College of Administration and Economics at the University of Mosul as a field of study. A sample of (99) members of the faculty participated in this study. The descriptive analytical method was used as the most appropriate method for the current study. The questionnaire was used as the main tool in data collection, and the researchers used the structural equation modeling method using SmartPLS software for the sample of Academic staff as it is a small sample. The study reached several conclusions, the most important of which are: There is a significant effect between the expected performance, the expected effort, and the social impact on the behavioral intention of use. Advanced technology in e-learning.
Keywords
E-learning
Influencing Factors
technology acceptance
unified theory
Abstract
تسعى الدراسة الحالية إلى معرفة العوامل المؤثرة في استخدام نظام التعليم الإلكتروني خصوصاً بعد انتشار COVID-19، وباستعمال النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا، إذ هدفت الدراسة الحالية إلى معالجة المشكلة في سياقها الأكاديمي والمتمثلة بمحدودية المعلومات حول موضوع الدراسة، إذ لايزال هناك نقص في الفهم للعوامل المؤثرة على قبول نظام التعليم الإلكتروني، وبهدف حل هذه المشكلة فقد اختار الباحثان قطاع كلية الإدارة والاقتصاد في جامعة الموصل ميداناً للدراسة، وقد شارك في هذه الدراسة عينة قوامها (99) عضواً من أعضاء الهيئة التدريسية، وتم استعمال المنهج الوصفي التحليلي بوصفهِ المنهج الأكثر ملاءمة للدراسة الحالية، وقد تم استعمال الاستبانة بوصفها الأداة الرئيسة في جمع البيانات، كما استخدم الباحثان أسلوب نمذجة المعادلات البنائية باستعمال برمجية SmartPLS ـلعينة التدريسـيين كونها عينة صغيرة، وتوصلت الدراسة إلى عدة استنتاجات أهمها: وجود تأثير معنوي بين الأداء المتوقع، والجهد المتوقع، والتأثير الاجتماعي في النية السلوكية الاستخدام، كما قدمت الدراسة مجموعة مقترحات أهمها: أهمية زيادة الوعي والإدراك في الكلية المبحوثة حول أهمية إعداد وتنفيذ بنية تحتية فعالة للتعليم الجامعي بما يضمن تطبيق التكنولوجيا المتطورة في التعليم الإلكتروني.
Keywords
العوامل المؤثرة، التعليم الإلكتروني، النظرية الموحدة، قبول التكنولوجيا.