Abstract
The research problem was diagnosed with the weakness of hard and soft skills among the teachers of the University of Basra and its impact on performance, and its objectives were determined to upgrade and enhance these skills. The researchers subjected a sample of teachers with 110 titles, certificates and different colleges from the research community to study and the research came out with a number of conclusions, including the existence of an impact between these skills and the performance of teachers and reached a number of recommendations, including the need to develop a comprehensive program for all university teachers to develop these skills to keep pace with technical developments in this field to adapt to the requirements of the times. And adopting them as standards for the quality of teachers' performance and within the standards of university performance and with an impressive weight.
Keywords
hard skills
soft skills
teaching performance
University of Basrah
Abstract
شخصت مشكلة البحث بضعف المهارات الصلبة والناعمة لدى تدريسي جامعة البصرة وتأثيرها في الأداء، وحددت أهدافه بالارتقاء بهذه المهارات وتعزيزها. وقد تم استقصاء بيانات الدراسة بالاعتماد على استمارة استبيان تم توزيعها على عينة من التدريسيين بعدد 110 بالقاب وشهادات وكليات مختلفة من المجتمع المبحوث للدراسة وخرج البحث بعدد من الاستنتاجات منها وجود تأثير بين هذه المهارات وأداء التدريسيين وتوصلت لعدد من التوصيات منها ضرورة وضع برنامج شامل لكل تدريسي الجامعة لتطوير هذه المهارات لمواكبة التطورات التقنية الحاصلة في هذا المجال للتكيف مع متطلبات العصر. واعتمادها كمعايير لجودة أداء التدريسيين وضمن معايير الأداء الجامعي وبوزن مؤثر.
Keywords
المهارات الصلبة، المهارات الناعمة، أداء التدر