Abstract
The research aims to prepare the educational units of a good model associated with visual and audiovisual devices for male students of the Department of Basic Education at the University of Sulaymaniyah, and to know the effectiveness of a good model associated with both audiovisual and visual devices within the educational units in cognitive achievement and performance of the snatch raise in the research sample, and to know the differences between the good model with audiovisual and visual devices Within the educational units in the research variables and in the research sample. The researcher uses the experimental method by designing two experimental groups with a pre and post test to suit it with the nature of the problem. The researcher used the means to collect information and a number of devices and tools, then equalize the sample in physical capabilities, conduct exploratory experiments, implement introductory units as well as pre-test, and prepare educational units of two types (the good model associated with visual devices) and (the good model associated with audiovisual devices) and the implementation of the units and then conducting tests Dimensional, and the use of the electronic statistical bag for data processing. The researcher reached a number of conclusions, the most important of which is the superiority of the second experimental group that followed the use of the good model coupled with audio-visual devices over the first experimental group that followed the model with visual devices in the difference between both the level of technical performance and cognitive achievement.
Abstract
يهدف البحث الى اعداد الوحدات التعليمية للنموذج الجيد المقرون بالاجهزة البصرية والسمعبصرية لطلاب قسم التربية الاساس بجامعة السليمانية، ومعرفة فاعلية النموذج الجيد المقرون بكل من الاجهزة السمعبصرية والبصرية داخل الوحدات التعليمية في التحصيل المعرفي والاداء لرفعة الخطف لدى عينة البحث، ومعرفة الفروقات بين النموذج الجيد بالاجهزة السمعبصرية والبصرية داخل الوحدات التعليمية في متغيرات البحث ولدى عينة البحث. أستخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم مجموعتين تجريبيتين ذات الاختبار القبلي والبعدي لملاءمته مع طبيعة المشكلة، شملت عينة البحث عدد من طلاب السنة الدراسية الثانية بقسم التربية الاساس بجامعة السليمانية والبالغ عددهم (10) طلاب، واستعان الباحث بالوسائل لجمع المعلومات وعدد من الاجهزة والادوات وثم تكافؤ العينة في القدرات البدنية واجراء تجارب الاستطلاعية وتنفيذ الوحدات التعريفية فضلاً عن الاختبار القبلي واعداد وحدات تعليمية بنوعين (النموذج الجيد المقرون بالاجهزة البصرية) و (النموذج الجيد المقرون بالاجهزة السمعبصرية) وتنفيذ الوحدات ومن ثم اجراء الاختبارات البعدية، واستخدام الحقيبة الاحصائية الالكترونية لمعالجة البيانات. توصل الباحث الى عدد من الاستنتاجات أهمها تفوقت المجموعة التجريبية الثانية التي اتبعت استخدام النموذج الجيد المقرون بالاجهزة السمعبصرية على المجموعة التجريبية الاولى التي اتبعت النموذج بالاجهزة البصرية في الفرق بين كل من مستوى الاداء الفني والتحصيل المعرفي.
Keywords
: التحصيل المعرفي