Abstract
This research, entitled (The experimentation prospect in aimra'at alghayib novel , by Mahdi Issa Al-Saqr), deals with the techniques of experimentation in this novel, to demonstrate the power of modernization narrative fiction, and to confirm that it does not settle in one state, from its first inception until now.
However, the instability - which took various forms, including experimentation - was not negative, it constantly put the novel on the way of development and renewal, and helped it to get rid of old forms, and regenerate from the ashes of tradition and stereotyping.
The research shed light on experimentation in the novel from various aspects: parallel story, waiting for the absent, symbolization, fantasy, textual overlap, and the author’s presence in the beginning and endings. The research concluded that these experimental techniques provided the novel with a wide modern space, and demonstrated it in a new artistic form that avoids stereotyping and imitation.
However, the instability - which took various forms, including experimentation - was not negative, it constantly put the novel on the way of development and renewal, and helped it to get rid of old forms, and regenerate from the ashes of tradition and stereotyping.
The research shed light on experimentation in the novel from various aspects: parallel story, waiting for the absent, symbolization, fantasy, textual overlap, and the author’s presence in the beginning and endings. The research concluded that these experimental techniques provided the novel with a wide modern space, and demonstrated it in a new artistic form that avoids stereotyping and imitation.
Abstract
يتناول هذا البحث الموسوم بـ (أفق التجريب في رواية امرأة الغائب، لمهدي عيسى الصقر) تقنيات التجريب في الرواية مدار البحث، لبيان طاقة التحديث المتجددة في الفن الروائي، ولتأكيد أنه لا يستقر على حال واحدة، منذ نشأته الأولى إلى الآن. بيد أن عدم الاستقرار – الذي اتخذ صوراً مختلفة منها التجريب- لم يكن سلبياً، وإنما كان في صالح الرواية، عندما وضعها باستمرار على مسار التطور والتجديد، وساعدها على أن تتخلص من الأشكال القديمة، وأعانها على أن تنبعث من جديد من رماد التقليد والتنميط. وقد قارب البحث التجريب في الرواية من جوانب مختلفة، وهي: الحكاية الموازية، وانتظار الغائب، والترميز، والفانتازيا، والتداخل النصي، وحضور المؤلف في الاستهلال والنهايات. وخلص البحث إلى أن هذه التقنيات التجريبية قد وفّرت للرواية مساحة حداثية واسعة، وأظهرتها في شكل فني جديد يتفادى التنميط والتقليد.