Abstract
Abstract
This study attempted to investigate the characteristics of the student in the University from the point of view of the teachers in AL- zaytoonah University.The sample of the study consisted of(104) teachers of (312) as the original society who selected randomly from them..Forcollecting the data the measure of characteristcswas utilized after confirming the validity reliability coefficiens Data were analysed by using the mean and the percentage.
The findings of the this research were the following : -There was ageneral agreement among the teachers concerning the characteristics mentioned in the personal, scientific, and social fields.
The study recommended to place agreater emphasis on the role of the curriculum and educational advisor to direct students inorder to improve their behaviors.
Abstract
This study attempted to investigate the characteristics of the student in the University from the point of view of the teachers in AL- zaytoonah University.The sample of the study consisted of(104) teachers of (312) as the original society who selected randomly from them..Forcollecting the data the measure of characteristcswas utilized after confirming the validity reliability coefficiens Data were analysed by using the mean and the percentage.
The findings of the this research were the following : -There was ageneral agreement among the teachers concerning the characteristics mentioned in the personal, scientific, and social fields.
The study recommended to place agreater emphasis on the role of the curriculum and educational advisor to direct students inorder to improve their behaviors.
This study attempted to investigate the characteristics of the student in the University from the point of view of the teachers in AL- zaytoonah University.The sample of the study consisted of(104) teachers of (312) as the original society who selected randomly from them..Forcollecting the data the measure of characteristcswas utilized after confirming the validity reliability coefficiens Data were analysed by using the mean and the percentage.
The findings of the this research were the following : -There was ageneral agreement among the teachers concerning the characteristics mentioned in the personal, scientific, and social fields.
The study recommended to place agreater emphasis on the role of the curriculum and educational advisor to direct students inorder to improve their behaviors.
Abstract
This study attempted to investigate the characteristics of the student in the University from the point of view of the teachers in AL- zaytoonah University.The sample of the study consisted of(104) teachers of (312) as the original society who selected randomly from them..Forcollecting the data the measure of characteristcswas utilized after confirming the validity reliability coefficiens Data were analysed by using the mean and the percentage.
The findings of the this research were the following : -There was ageneral agreement among the teachers concerning the characteristics mentioned in the personal, scientific, and social fields.
The study recommended to place agreater emphasis on the role of the curriculum and educational advisor to direct students inorder to improve their behaviors.
Abstract
الملخص
لقد هدفت الدراسة الى التعرف على خصائص (سمات) الطالب الجامعي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة الزيتونة الاردنية على وفق مجالاتها بالمقارنة بين وجهات نظر التدريسين والتدريسيات حول تلك الخصائص للعام الدراسي 2009-2010.
وقد تكونت عينة البحث من (104) عضو هيئة التدريس من أصل (312) تدريسيا يعملون فعلا في أفسام كليات الجامعة السبعة تم اختيارهم عشوائيا من بين التدريسين.
ولغرض جمع البيانات او المعلومات فقد استعمل الباحث مقياس الخصائص المكونة من (46) خاصه بعد التأكد من صدقها وثبات نتائجها.
ومن أجل تحليل النتائج تم حساب النسبة المئوية والوسط المرجح والوزن المئوي.
وقد استنتج الباحث من بحثه الحالي الاتي:
أن هناك (46) خاصية مهمة من خصائص الطالب الجامعي موزعة بين المجالات العلمية والشخصية والاجتماعية وقد أجمع أعضاء هيئة التدريس في الجامعة على ضرورة توفرها لدى الطالب الجامعي.
كما أوصت الدراسة ضرورة العمل الجاد على بناء تلك الخصائص لدى الطالب الجامعي وتعزيزها لديهم من . الدور الذي يمكن أن نقوم به المناهج الدراسيه في التأكيد على تلك الخصائص ووسائل الاعلام بهدف تعميق وعي الطلاب بالالتزام بالقيم والاعراف الجامعية بعيدا عن الظواهر السلبية او الممارسات السلوكيه التي لا تخدم العملية التربوية بشكل عام.
لقد هدفت الدراسة الى التعرف على خصائص (سمات) الطالب الجامعي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة الزيتونة الاردنية على وفق مجالاتها بالمقارنة بين وجهات نظر التدريسين والتدريسيات حول تلك الخصائص للعام الدراسي 2009-2010.
وقد تكونت عينة البحث من (104) عضو هيئة التدريس من أصل (312) تدريسيا يعملون فعلا في أفسام كليات الجامعة السبعة تم اختيارهم عشوائيا من بين التدريسين.
ولغرض جمع البيانات او المعلومات فقد استعمل الباحث مقياس الخصائص المكونة من (46) خاصه بعد التأكد من صدقها وثبات نتائجها.
ومن أجل تحليل النتائج تم حساب النسبة المئوية والوسط المرجح والوزن المئوي.
وقد استنتج الباحث من بحثه الحالي الاتي:
أن هناك (46) خاصية مهمة من خصائص الطالب الجامعي موزعة بين المجالات العلمية والشخصية والاجتماعية وقد أجمع أعضاء هيئة التدريس في الجامعة على ضرورة توفرها لدى الطالب الجامعي.
كما أوصت الدراسة ضرورة العمل الجاد على بناء تلك الخصائص لدى الطالب الجامعي وتعزيزها لديهم من . الدور الذي يمكن أن نقوم به المناهج الدراسيه في التأكيد على تلك الخصائص ووسائل الاعلام بهدف تعميق وعي الطلاب بالالتزام بالقيم والاعراف الجامعية بعيدا عن الظواهر السلبية او الممارسات السلوكيه التي لا تخدم العملية التربوية بشكل عام.