Abstract
This study seeks to know the extent of the impact of technological innovation in its dimensions on the marketing prowess in its dimensions on the medical, administrative and nursing staff in private hospitals in the center of Babil Governorate. To achieve this, the researcher relied on measuring technological innovation based on four dimensions (service innovation, process innovation, research and development expenditures, and patents), and marketing ingenuity was measured depending on three dimensions (Opportunities Explore, opportunities Exploiting, Marketing Flexibility). so, The necessary data and information were collected from the research community based on a questionnaire, where the study sample amounted to 204 individuals. Such that, the study contained two main hypotheses explaining the extent of the correlation and influence between Technological innovation and its dimensions, and Marketing Ambidexterity and its and they were subjected to statistical analysis. Also, the statistical results showed a positive and significant effect of the technological innovation variable on marketing prowess.
Abstract
تسعى هذه الدراسة الى معرفة مدى تأثير الابداع التكنولوجي بأبعاده على البراعة التسويقية بأبعادها على الملاكات الطبية والإدارية والتمريضية في المستشفيات الاهلية في مركز محافظة بابل، ولتحقيق ذلك اعتمد الباحث في قياس الابداع التكنولوجي على أربعة ابعاد (ابداع خدمة، ابداع العملية، نفقات البحث والتطوير، براءات الاختراع)، وتم قياس البراعة التسويقية على ثلاث ابعاد (استكشاف الفرص، استثمار الفرص، المرونة التسويقية).
تم جمع البيانات والمعلومات الضرورية من مجتمع البحث بالاعتماد على الاستبانة حيث بلغت عينة الدراسة 204 فردا. واحتوت الدراسة فرضيتين رئيسيتين توضح مدى وجود علاقات الارتباط والتأثير بين الابداع التكنولوجي وابعاده والبراعة التسويقية وابعادها، وتم اخضاعها للتحليل الاحصائي كما بينت النتائج الإحصائية وجود تأثير إيجابي ذو دلالة معنوية لمتغير الابداع التكنولوجي في البراعة التسويقية.
المصطلحات الدالة: الابداع، التكنولوجيا، الابداع التكنولوجي، البراعة التسويقية، المستشفيات الاهلية في مركز محافظة بابل.
تم جمع البيانات والمعلومات الضرورية من مجتمع البحث بالاعتماد على الاستبانة حيث بلغت عينة الدراسة 204 فردا. واحتوت الدراسة فرضيتين رئيسيتين توضح مدى وجود علاقات الارتباط والتأثير بين الابداع التكنولوجي وابعاده والبراعة التسويقية وابعادها، وتم اخضاعها للتحليل الاحصائي كما بينت النتائج الإحصائية وجود تأثير إيجابي ذو دلالة معنوية لمتغير الابداع التكنولوجي في البراعة التسويقية.
المصطلحات الدالة: الابداع، التكنولوجيا، الابداع التكنولوجي، البراعة التسويقية، المستشفيات الاهلية في مركز محافظة بابل.