Abstract
The aim of the current research is to build the scale of intellectual tolerance among university students. To achieve the goal, four components of intellectual tolerance were identified. After that, (60) paragraphs were drafted at a rate of (15) paragraphs for each type of intellectual tolerance (recognition of the other, acceptance of the other, justice, equality). To verify the validity of the paragraphs logically, (14) experts of specialists were presented. In the light of their observations, no paragraph was deleted. In order to prepare the final version of the scale, instructions were prepared for him explaining how to answer. For the purpose of statistical analysis of the paragraphs and extracting the psychometric characteristics of them, the scale was applied to a sample of (400) male and female students selected by the random phased method from the University of Tikrit. The discriminatory power of the paragraphs and the validity of the paragraphs were extracted, and thus the number of paragraphs in its final form (60) was not deleted. With regard to the psychometric characteristics of the scale, the researcher verified (honesty, stability and sensitivity of the scale). The researcher verified the validity with two indicators: apparent validity and constructive validity. As for the stability, it was calculated in two ways: the retesting method and the binary variance analysis method (without interaction) Hewitt's equation. The sensitivity index was statistically significant (0.05). In light of the results of the research, the researcher developed a set of recommendations and suggestions. Keywords: Building a Scale, Intellectual Tolerance, University Students
Abstract
مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى بناء مقياس التسامح الفكري لدى طلبة الجامعة، ولتحقيق الهدف فقد تم تحديد أربعة مكونات للتسامح الفكري بعد ذلك صيغت (60) فقرة بمعدل (15) فقرة لكل نوع من أنواع التسامح الفكري (الاعتراف بالأخر، قبول الأخر، العدالة، المساواة) وللتحقق من صلاحية الفقرات منطقياً عرضت على (14) خبيراً من المتخصصين وفي ضوء ملاحظاتهم لم تحذف أي فقرة ولأجل إعداد الصيغة النهائية للمقياس، أعدت له تعليمات توضح كيفية الإجابة.ولغرض التحليل الإحصائي للفقرات واستخراج الخصائص السيكومترية لها طُبق المقياس على عينة مكونة من (400) طالباً وطالبة اختيروا بالأسلوب المرحلي العشوائي من جامعة تكريت واستخرجت القوة التمييزية للفقرات وصدق الفقرات وبذلك لم يتم حذف وبذلك أصبح عدد الفقرات بصيغته النهائية (60) فقرة. وما يتعلق بالخصائص السيكومترية للمقياس تحقق الباحث من (الصدق والثبات وحساسية المقياس). وتحقق الباحث من الصدق بمؤشرين هما الصدق الظاهري والصدق البناء، أما الثبات فقد حسب بطريقتان هما: طريقة إعادة الاختبار وطريقة تحليل التباين الثنائي (بدون تفاعل) معادلة هويت. أما مؤشر الحساسية فقد كان بدلالة إحصائية (0.05). وفي ضوء نتائج البحث قام الباحث بوضع مجموعة من التوصيات والمقترحات. الكلمات المفتاحية: بناء مقياس، التسامح الفكري، طلبة الجامعة
هدف البحث الحالي إلى بناء مقياس التسامح الفكري لدى طلبة الجامعة، ولتحقيق الهدف فقد تم تحديد أربعة مكونات للتسامح الفكري بعد ذلك صيغت (60) فقرة بمعدل (15) فقرة لكل نوع من أنواع التسامح الفكري (الاعتراف بالأخر، قبول الأخر، العدالة، المساواة) وللتحقق من صلاحية الفقرات منطقياً عرضت على (14) خبيراً من المتخصصين وفي ضوء ملاحظاتهم لم تحذف أي فقرة ولأجل إعداد الصيغة النهائية للمقياس، أعدت له تعليمات توضح كيفية الإجابة.ولغرض التحليل الإحصائي للفقرات واستخراج الخصائص السيكومترية لها طُبق المقياس على عينة مكونة من (400) طالباً وطالبة اختيروا بالأسلوب المرحلي العشوائي من جامعة تكريت واستخرجت القوة التمييزية للفقرات وصدق الفقرات وبذلك لم يتم حذف وبذلك أصبح عدد الفقرات بصيغته النهائية (60) فقرة. وما يتعلق بالخصائص السيكومترية للمقياس تحقق الباحث من (الصدق والثبات وحساسية المقياس). وتحقق الباحث من الصدق بمؤشرين هما الصدق الظاهري والصدق البناء، أما الثبات فقد حسب بطريقتان هما: طريقة إعادة الاختبار وطريقة تحليل التباين الثنائي (بدون تفاعل) معادلة هويت. أما مؤشر الحساسية فقد كان بدلالة إحصائية (0.05). وفي ضوء نتائج البحث قام الباحث بوضع مجموعة من التوصيات والمقترحات. الكلمات المفتاحية: بناء مقياس، التسامح الفكري، طلبة الجامعة