Abstract
Abstract:
Muhammad Hussein Alzaghir is a contemporary Iraqi researcher, thinker, critic, and a rhetorician who has worked as a university senior lecturer in Iraq. He has publications and researches in exegesis, rhetoric, and criticism. He has a modern approach in tackling the classical Arabic rhetoric studies especially the Quranic metaphor and its relation to Arab eloquence techniques, the study of semantics and the way to remove the grammatical features associated with it. Al-Saghir stresses that the modern approach should be used to study metaphor without citing examples which strip it off its artistic value especially the Qur'anic metaphor and its connection to the psychological aspect; as for semantics, alSaghir connects it to rhetoric by stripping it off grammatical features and focuses only on the aesthetic effects. al-Saghir adopts this approach to study Arabic rhetoric to make it a means of aesthetic and taste not a teaching method that researchers avoid. Therefore, in this study, the researchers try to investigate Dr. al-Saghir's ideas in this field to introduce them to other researchers and students.
Muhammad Hussein Alzaghir is a contemporary Iraqi researcher, thinker, critic, and a rhetorician who has worked as a university senior lecturer in Iraq. He has publications and researches in exegesis, rhetoric, and criticism. He has a modern approach in tackling the classical Arabic rhetoric studies especially the Quranic metaphor and its relation to Arab eloquence techniques, the study of semantics and the way to remove the grammatical features associated with it. Al-Saghir stresses that the modern approach should be used to study metaphor without citing examples which strip it off its artistic value especially the Qur'anic metaphor and its connection to the psychological aspect; as for semantics, alSaghir connects it to rhetoric by stripping it off grammatical features and focuses only on the aesthetic effects. al-Saghir adopts this approach to study Arabic rhetoric to make it a means of aesthetic and taste not a teaching method that researchers avoid. Therefore, in this study, the researchers try to investigate Dr. al-Saghir's ideas in this field to introduce them to other researchers and students.
Keywords
Arabic rhetoric.
Keywords: Rhetorical lesson
Muhammad Hussein Alzaghir
Abstract
الملخص :
محمد حسين الصغير ، باحث عراقي معاصر ، شاعر ومفكر وناقد، بلاغي ،عمل استاذاً جامعياً ولما يزل. كتب مؤلفات وأبحاث نقدية وبلاغية وقرآنية ، لعل أشهرها تاريخ القرآن، الصورة الفنية في المثل القرآني ، الصور الأدبية في الشعر الأموي، علم المعاني بين الأصل النحوي والموروث البلاغي، ظاهرة الوحي والمستشرقين/ نقد وتحليل، المبادئ العامة لتفسير القرآن الكريم/ دراسة مقارنة، نظرية النقد العربي في ثلاث محاور متطورة.
فكرة البحث مستوحاة من رؤية الدكتور محمد حسين الصغير في دراسة البلاغة العربية وفنونها وأساليبها دراسة تجمع بين الموروث البلاغي غير الهجين والمعاصر التي دعا اليها رهط من الباحثٌين العرب والعراقيين في العصر الحديث...
وهي درإسة جديرة بالعناية والقبول لتكون البلاغة العربية أداة فنية وذوقية لا ينفر منها الباحث أو الدارس ، يشعر معها المتلقي بقيمة النص العربي موضوعاً وفناً، وذلك بالجمع بين الفن وجماله من جهة وبين لغة العرب الصافية ( قرآناً وشعراً ونثراً) من جهة ثانية..
محمد حسين الصغير ، باحث عراقي معاصر ، شاعر ومفكر وناقد، بلاغي ،عمل استاذاً جامعياً ولما يزل. كتب مؤلفات وأبحاث نقدية وبلاغية وقرآنية ، لعل أشهرها تاريخ القرآن، الصورة الفنية في المثل القرآني ، الصور الأدبية في الشعر الأموي، علم المعاني بين الأصل النحوي والموروث البلاغي، ظاهرة الوحي والمستشرقين/ نقد وتحليل، المبادئ العامة لتفسير القرآن الكريم/ دراسة مقارنة، نظرية النقد العربي في ثلاث محاور متطورة.
فكرة البحث مستوحاة من رؤية الدكتور محمد حسين الصغير في دراسة البلاغة العربية وفنونها وأساليبها دراسة تجمع بين الموروث البلاغي غير الهجين والمعاصر التي دعا اليها رهط من الباحثٌين العرب والعراقيين في العصر الحديث...
وهي درإسة جديرة بالعناية والقبول لتكون البلاغة العربية أداة فنية وذوقية لا ينفر منها الباحث أو الدارس ، يشعر معها المتلقي بقيمة النص العربي موضوعاً وفناً، وذلك بالجمع بين الفن وجماله من جهة وبين لغة العرب الصافية ( قرآناً وشعراً ونثراً) من جهة ثانية..
Keywords
الكلمات المفتاحية: الدرس البلاغي، محمد حسين الصغير، البلاغة العربية.