Abstract
Physical education is an educational science that has received increasing attention, which is an important part of the general educational process, especially the special education, and has an advanced place in the lives of nations and peoples, as it is important in the development of physical, motor and mental abilities to improve the social, health, mental and academic aspects of Pupils, as well as to reconcile their physical, mental, moral, psychological and social forces.
The motor games teach the individual respect and commitment to rules and restraint and order and develop the leadership capabilities of the individual and make a person able to undertake responsibilities for the benefit of the group and highlight their motor and physical abilities and motivate to more ability to learn motor skills.
In this context, the significance of research in the selection of motor games targeted and included within the curriculum for the development of some physical and motor abilities and the need of students for education at the age of (12) years for such a method because this stage is the basic stage in motor construction and the widest stage to accommodate motor duty and learning motor skills, as well as the development of the moral and educational aspects and to instill the spirit of self-confidence , love and cooperation in the hearts of students and their motivation for a sound and positive lesson as well as learning the motor skills . The research aims to
1. Select motor games that develop some physical abilities in some sports among special education students.
2. Identify the impact of the curriculum of motor games in the development of some physical abilities of students of special education, primary stage, at the age of (12) years.
The motor games teach the individual respect and commitment to rules and restraint and order and develop the leadership capabilities of the individual and make a person able to undertake responsibilities for the benefit of the group and highlight their motor and physical abilities and motivate to more ability to learn motor skills.
In this context, the significance of research in the selection of motor games targeted and included within the curriculum for the development of some physical and motor abilities and the need of students for education at the age of (12) years for such a method because this stage is the basic stage in motor construction and the widest stage to accommodate motor duty and learning motor skills, as well as the development of the moral and educational aspects and to instill the spirit of self-confidence , love and cooperation in the hearts of students and their motivation for a sound and positive lesson as well as learning the motor skills . The research aims to
1. Select motor games that develop some physical abilities in some sports among special education students.
2. Identify the impact of the curriculum of motor games in the development of some physical abilities of students of special education, primary stage, at the age of (12) years.
Keywords
educational curriculum
motor games
physical abilities
Abstract
تعد التربية البدنية من العلوم التربوية التي حظيت باهتمام متزايد، والتي تعد جزءاً مهماً من العملية التربوية العامة وخاصة التربية الخاصة، ولها مكانة متقدمة في حياة الأمم والشعوب، إذ تبرز أهميتها في تنمية وتطوير القابليات البدنية والحركية والذهنية وصولاً إلى تحسين الجوانب الاجتماعية والصحية والعقلية والدراسية لدى التلاميذ، كما ترمي إلى التوفيق بين قواه الجسمية والعقلية والخلقية والنفسية والاجتماعية.
إن الألعاب الحركية تعلم الفرد الاحترام والالتزام بقواعد وضبط النفس والنظام وتنمية القدرات القيادية للفرد وجعله قادراً على تحمل المسؤوليات لصالح الجماعة وإبراز قدراتهم الحركية والبدنية وتدفعهم إلى المزيد من القدرة في تعلم المهارات الحركية.
ومن هذا المنطلق جاءت أهمية البحث في اختيار الألعاب الحركية الهادفة وتضمينها ضمن منهاج تعليمي لتنمية بعض القدرات البدنية والحركية وذلك لحاجة التلاميذ التربية الخاصة بعمر (12) سنة لمثل هذا المنهج لان هذه المرحلة هي مرحلة الأساس في البناء الحركي وأوسع مرحلة لاستيعاب الواجب الحركي وتعلم المهارات الحركية، فضلاً عن تنمية الناحية الخلقية والتربوية وصولاً إلى غرس روح الثقة بالنفس والمحبة والتعاون في نفوس التلاميذ واندفاعهم بشكل سليم وايجابي للدرس وتعلم المهارات الحركية. ويهدف البحث الى :
1- اختيار الألعاب الحركية التي تعمل على تطوير بعض القدرات البدنية بعض الألعاب الرياضية للتلاميذ التربية الخاصة.
2- تأثير منهج بالألعاب الحركية في تطوير بعض القدرات البدنية لتلاميذ التربية الخاصة المرحلة الابتدائية بعمر (12) سنة
إن الألعاب الحركية تعلم الفرد الاحترام والالتزام بقواعد وضبط النفس والنظام وتنمية القدرات القيادية للفرد وجعله قادراً على تحمل المسؤوليات لصالح الجماعة وإبراز قدراتهم الحركية والبدنية وتدفعهم إلى المزيد من القدرة في تعلم المهارات الحركية.
ومن هذا المنطلق جاءت أهمية البحث في اختيار الألعاب الحركية الهادفة وتضمينها ضمن منهاج تعليمي لتنمية بعض القدرات البدنية والحركية وذلك لحاجة التلاميذ التربية الخاصة بعمر (12) سنة لمثل هذا المنهج لان هذه المرحلة هي مرحلة الأساس في البناء الحركي وأوسع مرحلة لاستيعاب الواجب الحركي وتعلم المهارات الحركية، فضلاً عن تنمية الناحية الخلقية والتربوية وصولاً إلى غرس روح الثقة بالنفس والمحبة والتعاون في نفوس التلاميذ واندفاعهم بشكل سليم وايجابي للدرس وتعلم المهارات الحركية. ويهدف البحث الى :
1- اختيار الألعاب الحركية التي تعمل على تطوير بعض القدرات البدنية بعض الألعاب الرياضية للتلاميذ التربية الخاصة.
2- تأثير منهج بالألعاب الحركية في تطوير بعض القدرات البدنية لتلاميذ التربية الخاصة المرحلة الابتدائية بعمر (12) سنة
Keywords
منهج تعليمي ، الألعاب الحركية ، القدرات البدنية