Abstract
The purpose of this study was to identify the effect of applying practical lessons on some physiological and some physical variables of female freshmen whom where not practicing any sport activities after school time.
The researcher depends on applying practical lessons and physical fitness class, also, the research included experimental group of (8) individuals .the duration the duration of this research was between (9/1/2009-9/3/2009).
This research included both test (pre-and post)for one group
The researcher has analyzed the study by using statistical method such as (SPSS program, mean, standard deviation, and t-test)
After analyzing the pre - and post test, the researcher came up with results that applying the curriculum classes had positive effect for developing physiological and physical variables except velocity.
The researcher recommended that this developing in this matter should be taken into consideration, and should be applied for developing curriculum of physical fitness in schools.
The researcher depends on applying practical lessons and physical fitness class, also, the research included experimental group of (8) individuals .the duration the duration of this research was between (9/1/2009-9/3/2009).
This research included both test (pre-and post)for one group
The researcher has analyzed the study by using statistical method such as (SPSS program, mean, standard deviation, and t-test)
After analyzing the pre - and post test, the researcher came up with results that applying the curriculum classes had positive effect for developing physiological and physical variables except velocity.
The researcher recommended that this developing in this matter should be taken into consideration, and should be applied for developing curriculum of physical fitness in schools.
Keywords
some physiological and physical abilities of freshmen
Abstract
هدف هذا البحث الى معرفة تاثير تطبيق مفردات الدروس العملية على بعض القدرات الوظيفية والبدنية لدى طاالبات المرحلة الاولى اللاتي لايمارسن اي نشاط الرياضي بعد الدوام الرسمي في الكلية ، حيث اعتمد اباحث على تطبيق مفردات الدروس العملية وكذلك مادة اللياقة البدنية،. وتظمنت المجموعة التجريبية (8) طالبات . وقد تحدد المجال الزماني للبحث بالفترة زمنية من(9/1/2009و لغاية9/3/2009).وتضمن البحث الاختبارين القبلي و البعدي لمجموعة واحدة فقط . وقد استخدم الباحث العمليات الاحصائية من خلال برنامج (spss) ومنه (الوسط الحسابي ,والانحراف المعياري , t.test) .
و بعد تحليل الاختبارات القبلية والبعدية احصائيا تم الاستنتاج بان تطبيق مفردات المنهج له تاثير على تطوير المتغيرات الوظيفية وكذك البدنية ماعدا السرعة .
واوصى الباحث ضرورة الاستفادة من هذه التطور التي حصل للطالبات خلال هذه المدة والمحافظة عليها ، والعمل على تطبيق المنهج للتطوير اللياقة البدنية في المدارس .
و بعد تحليل الاختبارات القبلية والبعدية احصائيا تم الاستنتاج بان تطبيق مفردات المنهج له تاثير على تطوير المتغيرات الوظيفية وكذك البدنية ماعدا السرعة .
واوصى الباحث ضرورة الاستفادة من هذه التطور التي حصل للطالبات خلال هذه المدة والمحافظة عليها ، والعمل على تطبيق المنهج للتطوير اللياقة البدنية في المدارس .
Keywords
القدرات الوظيفية والبدنية لطالبات