Abstract
Research seeks to determine the role of the product diversification strategy in sustainable competitive advantages through analytical study at the General Company for the manufacture of ready-made clothe in Ninevehrepresented by its coefficient. due to the limitations of studies and research that dealt with this subject in the Iraqi environment researchers has sought to include in In this researchwithin a holistic He tries to answer the following questions:1.What are the implications of the theory of strategic diversification of the product and the dimensions of the sustainable competitive advantages?2.What is the true relationship between the impact of the product diversification and competitive advantages Sustainable strategy?In the light of this, two hypotheses were formulated,And to achieve the objectives and directions of research and then obtain the necessary field information based on a questionnaire questionnaire prepared for this purpose and distributed to the administrative leadership of the company and its three laboratories, and concluded the research Maati:1. The results of the first hypothesis test indicated a significant correlation between the diversification strategy of the product and the sustainable competitive advantage.2. The second hypothesis test showed a significant effect of the diversification strategy of the product on sustainable competitive advantages.Keywords: Product diversification strategy ,Competitive Competitive Advantages.
Abstract
يسعى البحث إلى تحديد دور استراتيجية التنويع للمنتوج في المزايا التنافسية المستدامة عبر دراسة تحليلية في الشركة العامة لصناعة الألبسة الجاهزة في محافظة نينوى ممثلة بمعاملها (الغزل والنسيج،وولدي،والقطن الطبي)، ونظراً لمحدودية الدراسات والبحوث التي تناولت هذا الموضوع في البيئة العراقية سعى الباحثان إلى تضمينه في هذا البحث ضمن إطار شمولي يحاول من خلاله الإجابة على التساؤلات الآتية:•ما هي المضامين النظرية لاستراتيجية التنويع للمنتوج وأبعاد المزايا التنافسية المستدامة؟•ما طبيعة العلاقة والأثر بين استراتيجية التنويع للمنتوج والمزايا التنافسية المستدامة ؟وفي ضوء ذلك تم صياغة فرضيتين لتحقيق أهداف وتوجهات البحث وثم الحصول على المعلومات الميدانية اللازمة اعتماداً على استمارة استبانه أعدت لهذا الغرض ووزعت على القيادات الإدارية بالشركة ومعاملها الثلاثة، واستنتج البحث ما ياتي:1-أشرت نتائج اختبار الفرضية الأولى إلى وجود علاقة ارتباط معنوية بين استراتيجية التنويع للمنتوج والمزايا التنافسية المستدامة.2-أظهرتاختبار الفرضية الثانية وجود تأثير معنوي لاستراتيجية التنويع للمنتوج في المزايا التنافسية المستدامة.وفي ضوء هذه الاستنتاجات تم تقديم مجموعة من المقترحات لمساعدة ادارة الشركة وادارات معاملها على الاستفادة من هذا البحث لتطوير واقعها.الكلمات المفتاحية: استراتيجية التنويع للمنتوج، المزايا التنافسية المستدامة